Elbisenin yere sürtmesi namazı bozar mı? Peygamberimiz (asv), elbisesi sürten adama yeniden abdest aldırıp namaz kıldırtmış mıdır?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Ebu Hureyre (r.a)'den şöyle dediği rivayet olunmuştur: Bir adam eteğini (topuklarının altına kadar sarkıtmış bir halde namaz kılarken Resululah (s.a.v) (onu gördü de) kendisine, "Git, abdest al" bu­yurdu. Adam gidip abdest aldı geldi. Hz. Peygamber (asv) tekrar; "Git abdest al" buyurdu. Bunun üzerine orada bulunan başka bir adam Hz. Peygamber (asv)'e: Ey Allah'ın Resulü, (namaza albestli olarak başladığı halde) bu ada­ma niçin abdest almasını emrediyorsun, sonra da bun(un hikmetin) den bahsetmiyorsun? dedi. (Hz. Peygamber de): "O eteğini (topuklarının altına kadar) sarkıtmış bir halde namaz kılıyordu. Oysa yüce Allah (eteğini topuklarının altına) sarkıtmış olan bir insanın namazını kabul etmez." buyurdu. (Ebu Davud, Libas, 25; Ahmed b. Hambel. IV, 68, V 379.)

 

Tercümesini sunduğumuz bu hadis-i şerif, büyüklük duygusu vereceği için topuklardan aşağıya kadar sarkan uzun elbise giymenin haram olduğunu ifade etmektedir. Hz. Peygamber (asv), bu şe­kilde namaz kılmakta olan birini görünce ona abdestini yenilemesini em­retmiştir.

 

Bezlü'l-Mechud yazarının dediği gibi, Hz. Peygamber (asv)'in o kimseye abdest almasını emretmesi, "Böyle uzun elbise giymenin abdesti bozmasın­dan değil de, abdesti günahlara keffaret olması cihetiyle, o kimsenin his­setmiş olduğu büyüklük duygusunun günahına keffaret olması içindir." denilebilir. Bu sözü geçen hadis- i şerifte, Hz. Peygamber (asv)'in uzun elbise ile namaz kılan adama abdest almasını emrettiği halde, namazını tekrar kılmasını emretmemesi, uzun elbiseler içerisinde kılınan namazın iadesi gerekmediğine, fakat büyüklerime duygusu hissetmesi sebebiye günahkar olduğuna delalet eder.(Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/162-163.)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun
UYGULAMALAR