Sonsuz kudretin zıttı sonsuz acizlik değil midir?

Soru Detayı

- Allahu tealanın, isim, sıfat ve fiillerinin zıddının olması neden muhaldir?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Mantığın en temel biçimi dedüktif olandır. Tümdengelim de denilen bu akıl yürütme özdeşlik ve çelişmezlik ilkelerine dayanır.

Bunlardan ilk ilkeye göre Allah Teala, Allah Teala'dır.

İkinci ilkeye göre ise Allah Teala, Allah olmayan değildir.

İlk ilke olan özdeşliğe göre, Allah ancak kendisi olandır. Dolayısıyla eşi veya benzeri olamaz.

İkinci ilkeye göre ise, zıddı veya tersi olamaz.

İşte sonsuz kudret denilen mertebe, artık göreceliğin kalktığı ve salt kudretin geçerli olduğu mutlak özdeşliktir.

Burada sonsuz ve mutlak kudretten başka bir şey olamaz.

Bir şeyin zıddını düşündüğümüzde ise, o şey sonsuz ya da mutlak değildir.

Eğer mutlak kudret diyorsak, bunun anlamı karşıtının olmamasıdır. Aksi takdirde çelişme açığa çıkar. Hem mutlak deyip hem de mutlağın tam zıddı olan sınırlılığı söyleyemeyiz.

Dedüktif mantık, aynı zamanda üçüncü halin imkânsızlığını da içerir. Yani bir şey hem tam hem noksan aynı anda olamaz. Mantık böylesi bir düşünceyi reddeder, muhal kılar.

Öte yandan içerik açıdan da düşünüldüğünde, bir şeyin kendi zıddının aynısı olduğunu söylemek; varın yokun aynısı olduğunu ya da ışığın karanlığın aynısı olduğunu ya da yalanın doğrunun aynısı olduğunu söylemek türünden, insan cinsine ait olmayan sorunlu bir düşünüş tarzıdır.

Dolayısıyla hem mantıki açıdan hem de içerik açısından muhaldir.

İlave bilgi için tıklayınız:

Allah'ın zıddı yoktur ne demektir? 
Her şey zıttı ile bilinirse, Allah'ın zıttı olmadığına göre, insan Allah'ı ...

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
430 kez okundu
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun
EN ÇOK SORULANLARDAN
UYGULAMALAR