Ben, benden bir veya iki kamçı vurmayı uzaklaştıracak her sözü söylerim, sözü doğru mu?
Bu rivayetinin sıhhati hakkında (zayıf olduğunu duymuştum, doğru mu? zayıf ise sebebi?) neler söylenmiştir? Tam tahrici nasıldır? Bir de varsa Arapçasını verebilir misiniz?
Abdullah b. Mes’ud’un (radıyallahu anh) şöyle dediği rivayet edilmektedir: “Ben, benden bir veya iki kamçı vurmayı uzaklaştıracak her sözü söylerim.” (Musannef, İbni Ebi Şeybe, VI, 478, hn. 30336. Tefsîr, el-Kurtubi, X, 190; İmam Serahsi, el-Mebsut, XXIV, 46-50 )
Değerli kardeşimiz,
- Bu konu daha çok “takiyye”nin, sözlü veya hem sözlü hem fiili olarak caiz olup olmadığı hususunda tartışılmıştır.
- Bu ifade, kaynaklarda geçmektedir. (bk. İbn Ebi Şeybe, Musannef, 6/474-h no.33046; Kurtıbi, 10/183)
- Bu rivayete İbn Hacer de yer vermiş ve bu görüşün aynı zamanda cumhurun görüşü olduğunu belirtmiştir. (Fethu'l-Bari, 12/314)
- Ayrıca bu rivayetin sahih olduğu kabul edilmektedir. Yalnız İbn Hacer ravilerden Ali b. Misher’in son zamanlarında hafızasının zayıfladığını bildirmiştir. Fakat Zehebi onun sika / güvenilir ve sağlam olduğunu bildirmiştir. (bk. Multekal-hadis)
Musannef’deki Arapça metni şöyledir.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: «مَا مِنْ كَلَامٍ أَتَكَلَّمُ بِهِ بَيْنَ يَدَيْ سُلْطَانٍ يَدْرَأُ عَنِّي بِهِ مَا بَيْنَ سَوْطٍ إِلَى سَوْطَيْنِ إِلَّا كُنْتُ مُتَكَلِّمًا بِهِ»
Serahsi, Abdullah b. Mesud’un bu sözünü şöyle izah etmektedir:
"Burada iki kamçı vurmaktan maksat, elem verici bir şekilde dövmektir. Velev ki bu dövmek iki kamçı vurmak şeklinde olsun. Yahut bu söz, sopadan dolayı öleceğinden korkana bir örnektir. Kişiye iki kamçı vurulur da o da sopa neticesinde helak olacağını hissederse, her sözü söyleme ruhsatına sahip olur. Yoksa Abdullah bin Mesud gibi bir sahabenin, tehlikeye sürüklemeyecek iki kamçı vurulması korkusuyla kişinin her şeyi dili ile söyleyebileceğine izin vermesi imkansızdır." (el-Mebsut, XXIV, 50)
Bazı alimler; "Abdullah b. Mesud için iki kamçı vurmak ölüme sebep olabilirdi. Çünkü onun vücudu pek zayıftı." demişlerdir.
İlave bilgi için tıklayınız:
- Nahl Suresi 106. Ayette geçen "Kalbi imanla dolu olarak mutmain ...
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Cuma hutbesi, Hz. Peygamber zamanında cuma namazından sonra okunduğu, zamanla değiştirilerek cuma namazının öncesine alındığı iddia ediyorlar; doğru mudur?
- Hz. Ömer ve Hz. Abdullah bin Mesud neden cünüpken su bulamadığınızda teyemmüm etmeyin diyor?
- Mebsut'ta Firavun'un sözü Allah'ın sözü gibi mi gösterilmiştir?
- İçki yapılan yere üzüm satmak caiz midir?
- Kabe'nin yanındaki saat kulesi Hz. Mehdi'nin çıkış alameti midir?
- Hz. Ömer'in, yakışıklılığı sebebiyle sürgüne gönderdiği kimdir?
- Tevrat ve İncil'deki zikir ve tenzih ayetleri namazda okunabilir mi?
- Şunu yaparsam her şey haram olsun diyen kişiye her şey haram mı olur?
- Kadınların akılları şehvetlerindedir sözü hadis mi?
- İnsan ne uğrunda canını riske atabilir ya da kesin ölüme gidebilir?