Muteber bir alim olarak bilinen Vehbe Zuhayli hakkında kötü şeyler söyleyenler var. Cezeri’nin eseriyle kıyaslanırsa hangisi daha iyidir?
Değerli kardeşimiz,
Vehbe Zuhaylî, Ehl-i sünnet alimlerindendir. Eserleri sık sık baş vurduğumuz kaynaklar arasındadır.
Cezeri’nin kitabı da güzel bir eserdir. Ancak, dört mezhebin fıkhi kaynaklarını, hadis ve ayete dayanan delillerini daha fazla vermesi açısından Zuhaylî’nin eserleri daha fazla tercihe şayandır.
Zuhaylî için ileri geri konuşanlar, sadece bir taassup içinde çırpınan kimselerdir.
Her alimin yanlışları olduğu gibi Zuhayli’nin de bazı yanlışları olabilir. Bu husus onun ilmî kimliğini küçük düşürmez. Zuhaylî, sizin de işaret ettiğiniz gibi, İslam aleminde muteber bir alim olarak bilinmektedir.
Biz birkaç yıl önce İstanbul’da bizzat kendisiyle konuşma imkanı bulduk. İlmi yanında takva sahibi olduğuna da kanaat getirdik.
Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî adlı eserinin birinci cildinde -özet olarak tercümesini aldığımız- şu ifadelere yer vermiştir.
“Bu kitabımız sadece bir mezhebin görüşlerini aktaran bir eser değidlir. Bilakis, dört mezhebin (Hanefî, Malikî, Şafii ve Hanbelî) görüşlerini karşılaştırmalı olarak ders veren bir fıkıh kitabıdır. Bazen de diğer mezeheplerin görüşleriyle de bu karşılaştırmayı yapar. Mezhepler arasında karşılaştırma yaparken her mezhebin en muteber kaynaklarına müracaat edilmiştir...” (el-Fukhu’l-islamî, 1/9)
Zuhayli’nin -tercüme ettiğimiz- şu ifadelerine insafla bakan onun kişiliğini anlar:
“Zaruret halinde -telfike götürse de- herhangi bir mezhebi taklit etmek caizdir. Çünkü, bu tür bir telfik en sahih görüşe göre, Malikî ve Hanefilerden bazı alimlerin kabul ettiği bir husustur... Ancak sırf, eğlence olsun diye veya kendisi öyle arzu ettiği için ruhsatlarla amel etmek caiz değildir.” (a.g.e, 1/10-11)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- "Sen olmasaydın felekleri yaratmazdım." anlamındaki hadisi doğrudan destekleyen ayetler var mıdır?
- Efendi kölesini veya cariyesini zorla başka birisiyle evlendirebilir mi?
- Erkeklerin kısa kollu elbise veya gömlekle namaz kılması mekruh mudur?
- Kur'an dinlerken, "amin" diyebilir miyiz?
- Bir bayanın, bayan kuaföründe saç kestirdikten sonra kestirdiği saçları kendine alması gerekiyor mu?
- Kendi başına namaza duran bir erkege, bir kadın sonradan gelip uyabilir mi?
- Secdede iken, ayakların üst kısmının yere konulması namazı bozar mı?
- Kadınların kendi aralarındaki avret / açılmaması gereken yerlerin, göbek ile diz arası olduğu, hangi ayette bildirilmiştir?
- Hanefi, Şafi, Maliki ve Hanbeli mezheplerine göre, necasetin yıkanmasında sayı şartı var mıdır?
- Sahabe efendilerimiz adına kurban kesilebilir mi? Böyle bir kurban kesmeye niyetlenen kişi, bu niyetinden vazgeçip yerine sadaka verebilir mi?