Mezar soygunculuğunun hükmü ve cezası nedir?
- Mezheplere göre mezar soygunculuğunun (kabir, ölü, kefen hırsızlığının) hükmü ve cezası nedir?
Değerli kardeşimiz,
- Günümüzde kefen bezi önemli bir eşya sayılmadığı için, mezar hırsızlığı daha çok altın diş ve bedene takılan kalb takviye aracı gibi bazı kıymetli tıbbî malzemeleri çalmak amacıyla da yapılabilir.
- Mezar soygunculuğu, hem Allah hakkına hem de kul hakkına giren bir günahtır. Böyle bir günahı işleyen kişi, tövbe etmelidir. Ayrıca, mezar sahibinin varisleriyle helalleşip soygunculuk yaptığı kişiye dua etmeli, onun adına hayır yapmalıdır.
Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuştur:
“Allah, mezar soyguncusu erkeğe de mezar soyguncusu kadına da lânet etsin.” (bk. Muvatta, Cenâiz 44; Feyzu’l-Kadîr, 5/271)
- Hanefi mezhebine göre, kabir / kefen soyguncusu (nebbaş) hakkında el kesme cezası uygulanmaz. Çünkü mezar, el kesmenin şartlarından bir olan “koruma”dan mahrumdur. Korunma altında olmayan bir malı çalan kimsenin ise eli kesilmez.
- Maliki, Şafii, Hanbeli ve Hanefi mezhebinden İmama Ebu Yusuf’a göre, mezar soyguncusunun eli kesilir. Çünkü kabirdeki kefenler, ölüye ait mal olup, kabir onun koruması anlamına gelir.
Hz. Aişe’nin “Ölülerimizin hırsızı, dirilerimizin hırsızı gibidir.” şeklindeki sözleri de bu hükmü desteklemektedir. (bk. Zeylaî, Nasbu'r-raye, 3/366)
Beyhaki’nin bir rivayetine göre, Peygamberimiz (asm): “Kabir soyan kimsenin elini keseriz.” buyurmuştur.
- Şafii mezhebine göre, kabir soyan kimsenin elinin kesilmesi için, soyulan kabrin mezarlıkta olması gerekir. Şayet, soyulan kabir mezarlığın dışında, tek başına bir yerde gömülmüşse, onu soyanın eli kesilmez. Çünkü bu durumda kabir koruma altında sayılmaz. (bk. V. Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî, 6/113)
- Hakkında “hadd” (belli bir ceza) bulunmayan suçlar için, bir ceza tayin etmek devletin yetkisindedir. “Tazir” denilen bu ceza, maslahata göre devletin uygun göreceği, teşhir, hapis, değnek, para cezası gibi şeyler olabilir.
Özetle: Alimlerin cumhuruna göre, kabir soyan kimsenin eli kesilir. Fetva da buna göredir, maslahat da bunu gerektirir.
İlave bilgi için tıklayınız:
- NEBBÂŞ (Mezar, kefen soyucu)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Namazın son oturuşunda insan sözüne benzeyen duaları okumak caiz mi?
- Gizlice bakarak röntgenleyen kişinin gözünü çıkarmamızın vebali nedir?
- Ölülerle tevessülün caiz olduğunu söyleyenler kimlerdir?
- İçki sebebiyle on kişiye lanet edildiği halde, içki içen sahabiye neden lanet okumaması söylenmiştir?
- Muayyen tekfir ile mutlak tekfirin arasını nasıl ayırabiliriz?
- Mesh yapılacak çorap veya ayakkabının, topukları kapatacak şekilde olmasının delili nedir?
- Cezadan korktuğu için mahkemeye gitmeyen sorumlu olur mu?
- Teyemmümde, elleri toprağa iki kere vurulması hadisi sahih mi?
- Batın ilmiyle ilgili rivayetin kaynağı ve sıhhati nedir?
- Yolculuktan dönünce, ailenizin yanına gece girmeyiniz sabahı bekleyiniz, hadisi sahih midir?