Araf suresi 4. ayetindeki azabın vakitleri bütün kavimler için geçerli midir?
- Araf (7/4) ayetinde nice kavimlerin helak edildiği ve bunların geceleyin ya da gündüz istirahat ederken azabın onlara geldiğinden bahsediyor.
- Şimdi bu ayette helak olan insanlar geceleyin ya da gündüz istirahat ederken mi olmuş yani istisna yok mu?
- Lut (a.s) kavmi ve Hicr halkı gibi istisnalar olabilir mi?
- Lut (a.s) kavmi ve Hicr halkı geceden hemen sonraki vakit azab onları yakalamış yani hep gaflet vakitlerinde azaba yakalanmışlar.
Değerli kardeşimiz,
İlgili ayetin meali şöyledir:
"Biz nice beldeler halkını yok ettik. Azabımız onlara gece yatarlarken yahut gündüz uyurlarken geldi." (A'raf, 7/4)
- Evvela bu ayette, helak edilen bütün kavimlerin "gece veya gündüz uyurlarken helak edildiği" bildirilmemiştir. Ayetin başlangıç cümlesi olan "Nice beldeler halkı" mealindeki ifadesinde, ("nice" kelimesi sayısal çokluğu ifade etmekle beraber) özellikle "bazı kavimlere" vurgu yapılmıştır.
- Bununla beraber, ayette inkârcılara gelecek azaptan korkutmak için kullanılan bu ifadeden maksat, azabın vaktini tayin etmekten ziyade, azabın her an gelebileceği, herhangi bir gaflet anında, -bir hazırlık yapmak veya kaçıp kurtulmalarına fırsat vermeyecek şekilde- ansızın gelebileceğine işaret edilmiştir.
İstirahat vaktinde gelen bir musibetin acısı daha fazla hissedileceği için, azabın vakti gece veya gündüzdeki uyku vaktinde olmuştur. Bu sebepledir ki, Lut kavmi gece / seher vaktinde, Şuayb kavmi de gündüz / kaylule vaktinde helak edilmiştir. (bk. Zemahşeri, ilgili ayetin tefsiri)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Hicr suresi 66. ayet, sabah olunca onların arkası kesilecek, diye tercüme edilebilir mi?
- Asr-ı saadet'ten beri hangi kavim helak oldu?
- Enam, 6/43’de yalvarmadılar; Araf, 7/134 ise yalvardılar, bir çelişki mi?
- İsra suresi 59. ayet, müşrikler ayın yarılmasını istediklerinde nazil olması gerekmez miydi?
- Buzağıya tapanlar affedildi mi yoksa cezaları ahirete mi kaldı?
- Ali, insanların en hayırlısıdır, sözü hadis mi?
- Kuran’da 4/153. ayetinde geçen ثُمَّ lafzı hangi anlamda kullanılmıştır?
- Lut kavmi, geceleyin mi, güneş doğarken mi helak edildi?
- Ebû Hanife, tabiinden midir, sahabileri görmüş müdür?
- İsrailoğullarının buzağıya tapması, onlardan söz alınmasından önce mi olmuştur?