Nur sûresi 2. âyet, Nisa sûresi 15. âyet tarafından neshedilmiş midir?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

"Zina eden kadın ve zina eden erkekten her birine yüz sopa vurun; Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsanız, Allah'ın dininde (hükümlerini uygularken) onlara acıyacağınız tutmasın. Müminlerden bir gurup da onlara uygulanan cezaya şahit olsun."(Nur, 24/2)

"Kadınlarınızdan fuhuş yapanlara karşı aranızdan dört şahit getirin. Eğer şahitlik ederlerse, o kadınları ölüm alıp götürünceye yahut Allah onlara bir yol açıncaya kadar evlerde hapsedin."(Nisa, 4/15)

Bazı âlimler Bakara sûresindeki,

"Biz bir âyeti neshetmez veya unutturmayız ki, ondan daha hayırlısını getirmeyelim..." (Bakara, 2/106) 

âyetine dayanarak, Kur'an'da neshin bulunduğunu iddia etmişlerdir. İbn-i Abbas Hazretlerine nispet edilen bazı rivâyetler de bu konuda dayanak olmuştur.

Ancak, yukardaki âyette geçen "nesh" ifadesinden kastedilen mana ve bu neshin alanı hakkında çok değişik yorumlar yapılmıştır. Bu yorumlardan kabul gören bir görüşe göre âyette geçen neshten maksat, eski peygamberler dönemindeki birtakım hükümlerin neshedilip yerine yeni hükümlerin getirilmesidir. Dolayısı ile bu âyet Kur'an'da neshedilmiş âyet veya âyetler bulunduğunu göstermez. Nitekim, Kur'an'da neshedilmiş bir âyet bulunduğunu gösteren ne bir Kur'an ifadesi ne de Peygamber Efendimize (asm) ait bir rivâyet vardır.

Kur'an'da neshedilmiş âyet bulunduğunu söyleyenlerin, bu âyetler hakkında bir görüş birliğine varmadıkları da görülmektedir. Bu âyetlerin sayısı ve ne olduğu hep tartışmalı olmuştur. Birisi a âyeti neshedilmiştir derken bir diyeri hayır a değil b âyeti neshedilmiştir diyor. Aslında insanların elinde böyle bir yetki olmadığı açıktır. Kimse kesin bir delile dayanmadan Allah'ın âyetleri hakkında "neshedilmiştir" hükmünü verme yetkisine sahip değildir.

İbn-i Abbas'a dayandırılan rivâyetler ise, bir kısmı çelişkili ve zayıf rivâyetler olup, bir kısmın da ise yanlış değerlendirmeler söz konusudur. Şöyleki, bazı rivâyetlerde geçen istisna ifadeleri bazı raviler tarafından nesh olarak aktarılmış, böylece istisna ifade eden âyetler, mensuh âyetler olarak değerlendirilmiştir.

Detaylı bilgi için tıklayınız: NESH, NESİH

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun