Nahl suresi 62. ayete neden farklı manalar verilir?
مُفْرَطُونَ Nahl (62) deki başkaları mufratun, müfritun, müferritun okumuşlar ve farklı manalar verilmiş bu söze.
- Bunun hikmeti nedir?
- Meallerde farklı yazılması bundan dolayı mı?
- Buna benze sözler varsa neden farklı yazılmış?
Değerli kardeşimiz,
Kıraat birikimi içerisinde anlama etki eden ferşi ya da gramatik denilen kategori vardır. Bu farklılıklar irab farklılıkları, sarf farklılıkları ve ziyade noksanlıklar'dan müteşekkildir.
Bu kıraatlerin hepsini de Yüce Allah demiştir, indirmiştir, Hz. Peygamber (asm)'e vahyetmiştir, Hz. Peygamber (asm) de sahabeye okumuştur.
Bu tür farklı okumalar ayete farklı anlamlar kazandırmak suretiyle zenginlik katarlar. Bu anlam farklılıkları bir tezat farklılığı değil tenevvu' farklılığıdır.
Dolayısıyla bu ayette yer alan söz konusu kelime de farklı şekillerde okunmakta ve her biri müşriklerin farklı niteliklerini ifade etmekte, böylece ayete bir anlam zenginliği katmaktadır.
Mufridun kıraati, “onlar kendi aleyhlerine olmak üzere günahta aşırı idiler" anlamındadır.
Mufradun kıraati, "onlar ateşe bırakılmışlardır" veya "onlar cehenneme doğru koşup cehennemin öncüleri oldular" manasındadır.
Mufarradun kıraati ise "onlar Allah'a itaatten geri kalmışlardır, itaatleri çok azdır" anlamındadır.
Görüldüğü gibi, her kıraate göre ortaya çıkan anlam aslında müşriklerin farklı bir niteliğini ortaya koymaktadır. Bu özelliklerin tamamı müşriklerde vardır.
Böylece bu okuyuşlar ayete bir anlam zenginliği katmakta ve her biri ilgili ayetin içeriğini genişletmektedir.
Meallerde verilen anlamlar da meal yapanın tercihine göre bu anlamlardan biri olabilir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Kehf suresi 85. ayette kıraatler anlamı değiştirdi mi?
- Ehli Sünnet dışı Kuran kıraatleri var mı?
- İki farklı kıraat iki ayet mi oluyor?
- Cennette selamlaşmaktan başka konuşma olmayacak mıdır?
- Kuran’da imla hatası mı var?
- Ayette geçen ifade iki sihir mi yoksa iki sihirbaz mı?
- Nahl suresi 28. ayetteki "belâ" kelimesi evet midir hayır mıdır?
- Allah mekândan münezzehtir; hâlbuki bazı ayetlerden hareketle Allah'ın göklerde olduğu iddia ediliyor. Bunu nasıl açıklarsınız?
- Harut ve Marut, iki melek mi yoksa iki kral mıdır?
- Hafs mushafında "katele", Verş mushafında "kutile" diye geçiyor, nasıl anlamalıyız?