Hanbeli mezhebine göre cenaze yıkamak abdesti bozuyor. Bunun delili nedir?

Tarih: 05.03.2014 - 12:52 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Hanbeli mezhebine göre ölüyü yıkamak abdesti bozuyor. taşımak ise bozmuyor. hadislere baktığımızda ölü yıkayan gusül alsın, taşıyan abdest alsın diyor. diğer hadislerde ölü yıkayan elini yıkasın yeter diyor.

- Hanbeli mezhebi neye dayanarak ölü yıkamak abdesti bozuyor diyor. deselerdi ki ölü yıkamak gusül abdesti gerektirir o zaman dediğim hadise dayanmışlar diyecektim. ama onlar abdest gerektirir diyor. Hanbeli mezhebinin delilini merak ediyorum?..

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Hanbeli mezhebine göre ölüyü veya bir kısmını yıkamaktan dolayı abdest bozulur. Yıkanan cenazenin küçük ya da büyük, erkek ya da dişi, Müslüman ya da kaifr olması hükmü değiştirmez.

Çünkü İbni Ömer, İbni Abbas ve Ebu Hureyre'den bu doğrultuda rivayetler gelmiştir. İbni Ömer ve İbni Abbas'tan gelen rivayete göre onlar ölü yıkayan kimseye abdest almasını emrederlerdi. Ebu Hureyre ise şöyle demiştir:

"Bu işteki asgari hüküm abdest almak gereğidir. Çünkü ekseriya yıkayan kişinin elinin ölenin fercine değmesi ihtimali vardır."

Fakihlerin çoğunluğu ise, ölüyü yıkamaktan dolayı abdest gerekmez demişlerdir. Sahih olan da budur.

(bk. Vehbe Zuhayli, Dört Mezhebe Göre İslam Fıkhı Ans. 1/201)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun