Duada vesile edinmek caiz mi?

Tarih: 27.06.2020 - 13:12 | Güncelleme:

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Vesile, bir zararı def etmeye veya bir menfaati celp etmeye başkasını vasıta kılmaktır. Vesile kelimesi Kur’an’da iki yerde geçer. (bk. Maide, 5/35; İsrâ, 17/57)

Bunun görünümlerinden biri dualarımıza yansır. Başta Peygamber Efendimiz (asm) olmak üzere Allah nezdinde makbul bazı kimseleri duamızın kabulüne vesile yapar, "Allah'ım, 'falan hakkı için' veya 'falan hürmetine' benim duama icabet et, isteğimi ver.” deriz.

Mesela şu duaya bakalım:

اَللّٰهُمَّ بِحَقِّ الْقُرْاٰنِ وَ بِحَقِّ مَنْ اُنْزِلَ عَلَيْهِ الْقُرْاٰنُ نَوِّرْ قُلُوبَنَا بِنُورِ الْقُرْاٰنِ

“Allah'ım, Kur’an hakkı için ve Kur’anın indirildiği zat hakkı için kalplerimizi Kur’an nuruyla nurlandır.”

Namazda Fatiha'da وَاِيَّاكَ نَسْتَع۪ينُۜ “(Allah'ım) yalnızca senden yardım dileriz.” (Fatiha, 1/4) deyişimiz vesilelerin inkârı anlamına gelmez. Şöyle ki:  

- Mesela, vahyi gönderen Allah'tır, ama elçi olarak Cebrail de vardır.

- Keza, canları alan Allah’tır, ama Azrail de vardır.

- Bedirde Müslümanlara yardım eden Allah’tır, ama görevli beş bin melek de vardır…

- Sahabeler, zor zamanlarda Hz. Peygambere (asm) gider ve Ondan dua talebinde bulunurlardı. (Buhari, Cum’a, 34)

- Günlük yaşantımızda -faraza- ağır bir yükü kaldırırken arkadaşımıza “Şunun ucundan tutar mısın?” deyişimiz tevhide aykırı olmadığı gibi, dualarımızda tevessülde bulunmamız da hakiki tevhide aykırı değildir.

- Mübarek zatların kabrine yönelik dua eden kimse, orada medfun bulunan kimseden değil, Onu vesile yaparak Allah'tan istemektedir.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
Okunma sayısı : 500+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun