Zalimin egemenliği altında çalışmak, zalime yardım etmek değil midir?
- Zalimin elbisesini diken terzi bizzat zalim oluyorsa, Yusuf (a.s.) Müslüman olmayan kralın yanında görev alması neden caizdir?
- Terzinin biri, âlime: “Ben zalimlerin elbisesini dikiyorum. Acaba ben Kasas Suresi’nin 17. ayeti gereği zalimlere yardım edenlerden olur muyum?” diye sorar. Alim şöyle cevap verir: “Hayır sen zalimlere yardım eden değilsin. Bilakis sana iğne satanlar zalimlere yardım edenlerdir. Sen ise bizzat zalim olmuşsun.” diye cevap verir. (Alusi, Ruhu’l-Meanî 20/49)
Değerli kardeşimiz,
Hükmünüze dayanak kıldığı ayetin öncesi ile birlikte meali şöyledir:
“Musa, ahalisinin fark edemeyeceği bir vakitte şehre girdi. Orada, biri kendi halkından, diğeri düşman taraftan olan iki adamın birbirleriyle kavga ettiğini gördü. Kendi halkından olan kişi, düşman taraftan olana karşı ondan yardım istedi. Bunun üzerine Mûsâ ötekine bir yumruk vurup ölümüne sebep oldu; sonra şöyle dedi: 'Bu şeytanın işidir; o gerçekten ayartıcı ve apaçık bir düşman! Rabbim! Doğrusu kendime zulmettim; beni bağışla!' Allah da onu bağışladı. Çünkü o, gerçekten çok bağışlayıcı ve çok esirgeyicidir. Musa, 'Rabbim! Bana lutfettiğin nimetler hakkı için suçlulara asla arka çıkmayacağım.' dedi.” (Kasas, 28/16-17)
Konu ile daha yakından ve açık olarak ilgili bulunan bir başka ayetin de meali şöyledir:
“Ey iman edenler! Allah’ın işaretlerine, haram aya, boyunları bağsız ve bağlı kurbanlıklara, Rablerinin büyük lütuf ve rızasını dileyerek Beytülharam’a yönelmiş kimselere sakın saygısızlık etmeyin. İhramdan çıkınca avlanabilirsiniz. Mescid-i Haram’a girmenizi engellediler diye bir topluma karşı duyduğunuz kin, sakın aşırı gitmenize sebep olmasın. İyilik ve takva hususunda yardımlaşın, günah ve haksızlık yolunda yardımlaşmayın. Allah’tan korkun, çünkü Allah’ın cezası çetindir.” (Mâide, 5/2)
Kasas’taki ayette Hz. Musa, “suçlulara arka çıkmayacağını” söylüyor. Suçluya arka çıkmak, onun elbisesini dikmek değil, işlediği suçla ilgili olarak onun yanında yer almak, ona yardımcı olmaktır.
Maide suresindeki ayet de “zulüm, günah, suç olan bir fiilde bunu işleyene yardımcı olmayı” yasaklıyor.
Zalim ve haksız olan bir kimseye, işlediği zulümde ve haksızlıkta yardımcı olmamak şartıyla onunla alışveriş yapmak, meşru olan bazı işlerini görmek bu ayetlerin kapsamına girmez.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Karun iman etmiş midir, nerede vefat etmiştir ve o da Kızıldeniz’den geçmiş midir?
- Kıyamet günü müminler, şefaat için peygamberlere gidecek mi?
- Bir Müslüman, kafirlerle birlikte aynı cephede savaşabilir mi?
- Ölülerle tevessülün caiz olduğunu söyleyenler kimlerdir?
- Hurilerle ilgili hadis rivayetleri nelerdir?
- Abdestsiz olmak bela ve musibetin gelmesine neden olur mu?
- Küfür içerikli yemin etmenin hükmü nedir?
- Namazın son oturuşunda insan sözüne benzeyen duaları okumak caiz mi?
- Hz. İsa'nın yere indikten sonra evleneceği doğru mudur?
- Benimle yardım dilenilemez, Allah'tan yardım dilenilir, hadisi sahih midir?