Ticaretini yapmak amaçlı bilgisayarda çizilmiş insan ve hayvan figürlerini kumaşa bastırıp satabilir miyim?
- Bu işi yapmam için hangi dini kurallara uymam gerekir ya da hiç mi yapamam?
Değerli kardeşimiz,
Tevhid inancını esas alan İslam, bu inancı korumak için son derece titizlik göstermiştir. Akla ve kalbe, gizli ve açık bir şekilde girebilecek her türlü şirk ve putperestlik yolunu kapatmıştır.
Bu sebeple Hz. Peygamber (asm) İslam’ın ilk döneminde, ne suretle olursa olsun, tasvir (resim-heykel) yapmayı ve tasvirli eşya kullanılmasını yasaklamıştır. Çünkü Hz. Peygamber (asm) şirkle mücadele halindeydi; insanları putlara, heykellere, resimlere ibadetten uzaklaştırıyordu.
Nitekim resim ve heykeli şiddetle yasaklayan,
“Kıyamet gününde en şiddetli azaba maruz kalacak olanlar musavvirlerdir.” (Buhari, Büyu’, 36; Libas, 89);
“Bu tasvirleri yapanlara kıyamet gününde azap edilir ve onlara ‘Hadi bakalım, yaptığınız şu suretlere bir de can verin.’ denilir. İçinde suret bulunan eve melekler girmez.” (Buhari, Bed’ü’l-halk 7; Libas, 92, 95; Ebu Davud, Taharet 91)
gibi hadisler bu dönemde söylenmiştir.
Buradan, yasaklanan şeyin bunların kişileri şirke götürmesi, kutsallık ve tapınma aracı yapılması olduğu anlaşılmaktadır. (Ceziri, Kitabü’l-Fıkh ala’l-mezahibi’l-erba’a, II, 34)
Daha sonraki dönemlerde ise İslam bilginleri, suret yapmanın hükmüyle ilgili olarak farklı mütalaalarda bulunmuşlardır.
Bazı alimler yukarıdaki ayet ve hadislerden hareketle, ayrım yapmaksızın suret yapmayı caiz görmezken, bundan suretin başıyla gövdesinin irtibatsız olması ya da başsız olması gibi canlı hükmüne girmeyeceği durumları istisna etmişlerdir.
Bir kısım alimler ise ibadet ve tazim amacı taşımayan eğitim amaçlı canlı resmi yapılmasına olumlu bakmışlar, böyle bir amaca yönelik olmayan ve daha çok heykel tarzı, tam vücutlu suretleri yapmayı ve duvarlara asmayı caiz görmemişlerdir. (Kasani, Bedaiu’s-sanai, V, 127)
Resmi caiz görenler, gerek oyuncakların yasaklanmaması (Ebu Davud, Edeb, 62) gerekse, örtülere nakış ve desen şeklinde canlı tasvirlerinin yapılmasının caiz olmasından (Müslim, Libas, 26) hareketle, tapınma ve Allah’ın yaratma sıfatına benzetme gibi bir amaç olmadıkça, resim çizmekte beis olmadığını belirtmişler; ancak resmin dinin genel hüküm ve ahlak ilkelerine ters olmaması gerektiğini de vurgulamışlardır.
Bu açıdan, İslam alimlerinden bazıları, tapınma ve tazim amacı güdülmeyen, umum adaba ve genel ahlak kurallarına aykırı olmayan canlı varlıkların resimlerinin yapılmasını, evlere ve işyerlerine asılmasını caiz görmüşlerdir. (Tecridi Sarih 6/ 414-421) İçinde yaşadığımız çağın gerçeklerine ve ihtiyaç ilkesine uygunluğu bakımından bu görüş tercih edilebilir.
Bu itibarla yukarıda vurguladığımız esaslara uymanız şartıyla bahsetmiş olduğunuz şekilde ticaret yapabilirsiniz.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Resim yapmanın (portre, insan, hayvan, doğa vs.) dinimizdeki yeri nedir?
- Bir kadının uzvunu çizmek caiz midir?
- İslam'da heykelin yasaklanma nedenleri nelerdir?
- Kurukafa resmi olan odada namaz kılmak günah mıdır?
- Duvarında alçıdan yapılmış kelebek olan odada, namaz kılmak mekruh mudur?
- TASVİR
- HEYKEL
- Park ve bahçelere hayvan heykellerinin konulması haram mıdır?
- Fatih başta olmak üzere, bazı Osmanlı padişahlarının yurt dışından ressamlar getirterek resimlerini yaptırdıklarını duyuyoruz. Bunlar doğru mudur?
- Resim ve resimli eşyalara doğru namaz kılmak uygun mu?