Rad suresi 43. ayette kitap bilgisine sahip olan kimdir?

Soru Detayı

Rad suresi 43. ayette kitap bilgisine sahip olan ve olanların kim olduğu kimlerin kast edildiği hakkında bilgi var mıdır? Ayrıca Şiiler kitap bilgisi sahip kastın Hz. Ali olduğunu beyan ediyorlar mesnedi var mıdır bunun?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

İlgili ayetin meali meali şöyledir:

“İnkâr edenler: ‘Sen gönderilmiş bir peygamber değilsin!’ diyorlar. De ki: ‘Benimle sizin aranızda şahit olarak Allâh yeter. Bir de nezdinde Kitap ilmi bulunanlar.” (Rad, 13/43)

Bu ayette kâfirlerin Hz. Peygamberin nübüvvetini inkâr ettiklerine yer verildikten sonra bu iddialar iki delille çürütülmüştür:

1) Vurgulanan Allah’ın şahitliği.

Bu şahitlik güneş gibi açıktır. Allah, Peygamber olduğunu söyleyen Hz. Muhammed’le ilişkili olarak başta Kur’an olmak üzere birçok mucizeler, harikulade halleri göstererek onu davasında tasdik etmiştir. Mucizelerin izharı Hz. Muhammed’in peygamberliğini tasdik eden en büyük şahitliktir.

2) İlim adamlarının şahitliği nazara verilmiştir.

Ancak ayette yer alan “Kitap bilgisine sahip” olanların kimler olduğu konusunda farklı yorumlar vardır. Bunlardan önemli gördüğümüz şu yorumları zikredebiliriz:

a) Burada yer alan “Kitap bilgisine sahip” olanlar, Abdullah b. Selam, Selman-ı Farisi, Temimi’d-Dari gibi önceki kitapları bilen ve Hz. Muhammed’e iman edenlerdir.

b) Burada yer alan kitaptan maksat Kur’an-ı kerimdir. Kur’an, Hz. Muhammed’in en büyük mucizesidir. İnkârcılar Kur’an’ın ihtiva ettiği belagat, fesahat ve diğer ilimleri göremedikleri için inkâra saptılar. İman edenler ise, Kur’an’ın başta o eşsiz belagat ve fesahatini gördükleri için iman ettiler.

İşte iman edenler, özellikle büyük sahabiler, Kitabın/Kur’an’ın bu harika ilmine sahip oldukları için, Hz. Muhammed’in hak peygamber olduğuna -imanlarıyla-şehitlik ettiler.

c) Söz konusu ‘kitap’tan maksat, Tevrat ve İncildir. Bu kitapları yakından inceleyen, onları anlayan din ve ilim adamları Hz. Muhammed’in peygamberliğine dair işaretleri gördüler. Kur’an ve Hz. Peygamber o kitaplarda bu işaretlerin var olduğunu ilan ettiler.

İşte açıktan dinlerini terk etmeseler bile, ön yargıdan uzak, insaflı olanların bu işaretleri, beşaretleri reddetmemeleri, onların doğruluğuna bir şahitlik hükmündedir. (bk. Razi, Taberi, İbn Kesir, İbn Aşur, Meraği,  ilgili ayetin tefsiri)

- Şiilerin yorumu hiç bir delile dayanmaz.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
473 kez okundu
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun
UYGULAMALAR