İsra suresi 107 ve 109. ayetlerde "çeneleri üzerine secdeye kapanırlar" buyuruluyor. Çene üzerine secde edilmesi ne anlama gelmektedir?
Değerli kardeşimiz,
İsra suresi 107-109. Ayetler:
107. De ki: «Siz ister ona inanın, ister inanmayın. Şu bir gerçektir ki ondan önce kendilerine ilim verilenlere o (Kur'an) okununca, onlar derhal çeneleri (yüzleri) üstüne secdeye kapanırlar».
109. Ağlayarak çeneleri (yüzleri) üstüne yere kapanırlar. O (Kur'an) onların korkusunu (saygısını) artırır.
«De ki: Siz ister ona inanın, ister...» Bu Ayetin Tefsiri:
Yani Kur'an'a iman etmeniz veya etmemeniz eşittir. Çünkü imanınız Kur'an'ı kemal bakımından artırmaz, imansızlığınız da ona bir eksiklik getirmez. Kur'an inmezden önce gelen kitapları okuyan, vahyin hakikatlerini bilen, peygamberliğin işaretlerinden anlayan, hakkı bâtıldan bâtılı haktan ayırdetmeye gücü yeten alimler, Kur'an okunduğu zaman çeneleri (yüzleri) üzerine secdeye kapanırlar.
«Yehirrune» fiili süratle düşüş mânâsını ifade eden «hurur» kökünden gelir. «Ezkan» kelimesi ise «zakkin» kelimesinin çoğuludur ve "çene kemiklerinin bitiştiği nokta" demektir. Bu kelime «çene» mânâsını ifade ettiği gibi bazen «yüz» için de kullanılır.
İbn Abbas'tan gelen rivayete göre, sanki bu ayette «Onlar süratle yüzleri üzerine düşüp secdeye kapanırlar.» denilmektedir. Bunu Allah'ın emrini tazim etmek veya o kitaplarda senin göndermenle ilgili olan ilâhî va'dlerin yerine getirilmesi için yaparlar.
Ayetin zahirine bakılırsa, bu alimlerin düşüşleri ve secdeye kapanmaları gerçekten olmuştur. Fakat bazı müfessirler «Böyle bir şey fiiliyat sahasında olmamış, ancak ayetten maksat onlar dinlediklerine itaat ederler, ona tam manâsıyla baş eğerler, demektir» demişlerdir. Böylece kelâm istiare şeklinde varid olmuştur.
Allame Zemahşeri «Çeneler üzerine düşerler» cümlesini «yüzleri üzerine düşerler» şeklinde tefsir etmiştir. Bu tefsiri yaptıktan sonra «Çeneler üzerine tabirinin kullanılması, secde edenin yere ilk temas eden azasının çenesi olmasındandır.» demiştir. Fakat Zemahşeri'nin bu yorumunda nazar vardır. Çünkü secde edenin yerle ilk temas eden uzvu, alın ve burnudur.
Zemahşeri bu itiraza şu cevabı vermiştir:
«Kişi secde etmeye başladığı zaman onun yüzünün yere en yakın olan yeri çenesidir.» Bu ayet o alimlerin saygıda doruk noktasına çıktıklarını ortaya koymaktadır.
EI-Fevaid sahibi «Bunlar alın ve burunlarını o kadar güzelce yere yapıştırırlar ki, sanki çeneleri yere temas eder.» demiştir ve bu da güzel bir görüştür.
«Ağlayarak çeneleri (yüzleri) üstüne...» Bu Ayetin Tefsiri:
Görüldüğü gibi Cenab-ı Hak «çeneler» yani yüzler üzerine secdeye kapanma durumunu tekrar etmiştir. Daha önceki ayette geçtiği halde, bu ayette de tekrar bu noktaya değinildi. Çünkü daha önceki secdeye kapanış sebebiyle buradaki «Secdeye kapandılar» ifadesinin sebebi bir değildir.
Birincisi, Allah'ın emrini tazim veya vaadini yerine getirdiğinden dolayı ona teşekkür nedeniyle olmuştur.
İkincisi ise, Kur'an'ın onlara yapmış olduğu etkiden olmuştur. Yani onlar Allah korkusu sebebiyle ağlayarak secdeye kapanırlar. Secde halindeki ağlamak, korkmaktan ileri geliyor. Korku ise düşünceden ve düşüncenin zaman zaman yenilenmesinden meydana geldiği için Cenab-ı Hak yenilemeyi ifade eden fiilî cümleyi burada kullanmıştır.
Allah korkusundan ağlamanın medh-u senası hakkında birçok haberler gelmiştir. Meselâ Hakim-i Tirmizi'nin Nadr bin Said'den rivayet ettiğine göre Allah'ın Rasûlü:
«Eğer bir ümmetin içinde bir kul Allah korkusundan ağlarsa kesinlikle Cenab-ı Hak o kulun ağlaması sebebiyle, o ümmeti cehennemden kurtarır. Hiçbir amel yoktur ki onun bir tartısı ve sevabı olmasın. Ancak Allah korkusundan olan damla müstesnadır. O damla ateşten meydana gelen birçok denizi söndürür. Allah korkuşundan hiçbir göz yoktur ki su dolsun da Allah onu ateşe haram kılmasın. Eğer o damla yanağı üzerine akarsa o yanak üzerine hiçbir zaman zillet ve meskenet toprağı konmayacaktır» buyurmuştur.
Yine Hakim-i Tirmizi, İbn Abbas tarikiyle şöyle rivayet ediyor:
«Allah'ın Rasûlü'nden dinledik:
«İki göz vardır, ateş onlara dokunmaz:
1. Allah korkusundan ağlayan göz,
2. Geceleyin Allah yolunda nöbet bekleyen, uykusuz göz.»
Hakim-i Tirmizi, Nesei ve Müslim, Ebu Hureyre'den, o da Allah'ın Rasûlü'nden rivayet ediyor:
«Allah korkusundan ağlayan bir kişi sağılmış süt, geldiği memeye girmeden ateşe girmeyecektir. Bir kul üzerinde Allah yolunda üzerini kaplayan gubar (toz) ile cehennem dumanı biraraya gelmez.»
Nesei, «Bir kulun iki burun deliğine Allah yolundaki bir toprak ile cehennem dumanı girmez.» diye rivayet etmiştir.
Müslim ise, «Hiçbir zaman» mânâsını ifade eden «ebeden» kelimesini hadise eklemiştir.
Evet, alimler için en uygun durum Allah korkusundan ağlamaktır. Çünkü İbn Cerir, İbn'ul-Munzir ve başkaları Abdul A'la et-Teymi'den şöyle rivayet ediyorlar:
«Kime kendisini aklatmayan ilim verilmişse, ona yararlı olmayan ilim verilmiştir, desek daha uygundur. Çünkü Cenab-ı Hak ilim ehlini 'yüzüstü secdeye kapanır, ağlarlar' şeklinde vasıflandırmıştır.».
Kur'an, ilim ehlinin Kur'an'ı dinlemek suretiyle korku ve saygısını artırır. Çüknü onların ilimlerini ve Allah emri hususundaki yakinlerini artırır, katlarında bulunan delillere yenilerini katar.
(bk. Ali Arslan, Büyük Kur’an Tefsiri, Arslan Yayınları: 10/363-367)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- İSRÂ SURESİ
- SECDE SÛRESİ
- Hafızlık yaparken sallanmak günah mı?
- Allah'ın, kıyamet günü bizzat kendisinin Rahman suresini okuyacağının aslı var mıdır?
- EL-MUİZZ / EL-MÜZİLL
- Otomobil, otobüs gibi vasıtalarda secde ayeti okunduğunda, tilavet secdesi nasıl yapılır?
- "Orada, sabah akşam rızıkları hazırdır." (Meryem, 19/62) ayetine göre cennette yemek iki öğün mü olacak?
- Allah, insanoğluna ancak korktuğu kimseleri mi musallat eder?
- Secde ayetleri kim tarafından ve neye göre belirlenmiştir?
- Secde yapılacak yer nasıl olmalı? Üzerine secde yapılması caiz olanlar nelerdir?