Hz. Osman Kuran’ı değiştirdi mi?
- Turan Dursun'un kitabındaki bu ifadeler hakkında ne söylenebilir:
“Babam 80 yaşındayken, Aişe'nin Mushaf'ında bana şunları okumuştu. (Burada Ahzab Suresi'nin 56. ayetini okuyor. Sonra burada bulunmayan şu parçayı okuyor):
... Ve alellezine yusallûne'es-sufûfe'l-evvele = ve birinci saflarda namaz kılanlara da (tanrı ve melekleri salat eder). Bu ayeti, Osman mushafları tağyir etmezden önce böyle okuyorduk." (Süyuti, el-İtkan, c.2, s.32-33) (Fotokopi 8.)
- Burada, "Osman'ın, mushafları 'tağyir' ettiği" açıkça belirtiliyor. Aişe'nin tanıklığı da bu doğrultuda: Aişe de Osman'ın "resmî mushaflar"ı yazdırma olayından önce, Ahzab Suresi'nin 200 ayetken, bu olaydan sonra 73 ayete düştüğünü çok açık biçimde dile getiriyor. (Süyuti, el-İtkan, 2/32. 169) (Fotokopi 9.)
Değerli kardeşimiz,
- Haşa, böyle bir iftirayı bir mümin atamaz. Bu durum açıkça ayete aykırıdır:
“Hiç şüphe yok ki o Zikri / Kuran’ı biz indirdik, onu koruyacak olan da biziz.” (Hicr, 15/9)
- Suyuti bu tür bilgileri kabul ettiğinden değil, ilimde objektiflik adına her bilgiyi aktarmak için bazı söylentiler olarak nakletmiştir. (bk. Suyutî, İtkan, 3/82)
Demek ki, Suyuti bu hususu doğru kabul edip benimsediği için yazmış değildir.
- Önemini göstermek adına birkaç madde hâlinde bu konuyu özetlemeye çalışırız.
1) Suyuti, bu konuyu “nasih-mensuh” bölümünde bazı alimlerden hikâye etmiştir. Ve nesih konusunu fazla kurcalayanların verdikleri bilgilerin çoğu doğru değildir. Bunların ne nesih ne de tahsisle bir ilişkisi yoktur. (bk. İtkan, 3/ 71-78)
2) Suyuti bir yerde İbnu’l-Hisar’dan naklen şunlar söylemiştir:
“Genel olarak müfessirlerin söylediği, müçtehitlerin içtihat ettiği bu gibi konulardaki yorumları doğru değildir. Sahih bir nakil olmadığı sürece bunlara itimat edilmez.” (bk. Suyutî, İtkan, 3/81)
3) İşte Suyuti, sorudaki söz konusu bilgileri de itimada şayan olmayan bölümde zikretmiştir. (bk. age., 3/82)
4) “Hz. Peygamberin (asm) vefatında sonra neshin caiz olmadığını” belirtmek suretiyle önemli bir gerçeğin altını çizmiştir. (bk. age., 3/85)
Özetle, bu tür bilgilerin yanlış olduğunu belirtmeden nakletmek helal olmaz.
Hz. Osman ile Vefat-ı Nebevi arasında yaklaşık 20 yıl geçmiştir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Peygamberimiz, köleyi evinden kovmuş mu?
- Hz. Adem'den önce binden fazla Adem mi geçmiş?
- Evrim aklen ve dinen mümkün mü?
- Ahmed b. Hanbel, esbabı nüzul konusunda tek bir doğru hadis yoktur, demiş midir?
- Mushaf heyetinin başkanı neden Zeyd b. Sabit’tir?
- Hem Mekke'de hem de Medine’de inen ayet, sure var mıdır?
- Kuran'daki ayet numaralarını kim belirlemiştir?
- Aldığımız nefes ile ilgili ayet var mı?
- "Kur'anı Kur'an ile anlamak, açıklamak ve tefsir etmek gerekir." diyenlerin bu görüşü hakkında bilgi verir misiniz?
- Kur'an'ın ilk yazılmış nüshaları neden ortadan kaldırıldı?