Peygamberimiz, köleyi evinden kovmuş mu?

Tarih: 25.05.2024 - 20:01 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Peygamberimiz eşi Ümmü Seleme'nin kardeşi Abdullah’ın kölesini evinden kovmuş mu?
“.. Peygamber'in eşlerinden Ümmü Seleme (radıyallahü anha)'den rivâyet edildiğine göre: (Tâif in muhasarası esnasında) Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) onun yanına girmiş. O sırada (Ümmü Seleme'nin kardeşi Abdullah bin Ebî Ümeyye (radıyallahü anh) ve kölesi Muhannes orada idiler.) Muhannesin Abdullah bin Ebî Ümeyye (radıyallahü anh)'a şöyle söylediğini Efendimiz işitti:
- Eğer Allah yarın Tâif in fethini müyesser eylerse ben sana öyle bir (genç) kadın göstereceğim (yani senin için yakalayacağım) ki (semizlikten karnı) dört büklüm karşılar, sekiz büklümle de arkaya döner.
Bunun üzerine Resûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem): (Ey Mü'minler!) bu herifi evlerinizden çıkartınız.) buyurdu."
- Bu hadis doğru mu?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

“Peygamberimiz, köleyi evinden kovmuş mu?” sorusunun, burada geçen konuyla hiçbir ilişkisi yoktur.

Hadiste geçen kelime “Muhannes”tir ki, ahlaki, psikolojik davranışlarında, hareketlerinde, konuşmalarında kendini kadınlara benzeten erkek, manasına gelir.

İster köle olsun ister olmasın, evden kovmak bunun hakkıdır. Bu soruyu soran için değil, ama asıl bunu tedavüle koyan kişinin art niyetli olduğuna şüphe etmeyiz.

Bu konu özet hâlde Buhari’de geçmektedir. (bk. Buhari, 5235; İbn Hacer, Fethu’l-Bari, 330)

Bu hadis sahihtir.

Köle yorumu yanlıştır. Çünkü köle değil, azad edilmiş biridir.

Bazı Arapça sitelerde “hadım mesabesinde idi” ifadesi eve gitmesinin gerekçesi olarak kullanılmıştır. Köle denmemiş, hadım da denmemiş, “hadımın mesabesinde” denilmiştir.

Kaldı ki, bu ifade bir yorumdur, hadis değildir.

Müslim’de Hz. Peygamberin (asm) evine gitmesine izin verilmesinin sebebi, onun (ayette zikredilen) “kadınlara ihtiyaç duymayan” kimse olduğunun düşünülmesidir. (bk. Nevevi, Şerhu Müslim, 2181)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
Okunma sayısı : 100+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun