Eğer Tanrı kötülüğü engelleyebilecek ise ve bunu istiyorsa, kötülük nereden geliyor?
- Eğer tanrı kötülüğü engellemeye çalışıyor, ancak başaramıyorsa, kadiri mutlak değildir.
- Eğer engelleyebilecek olmasına rağmen bunu istemiyorsa, kötü niyetlidir.
- Eğer engelleyebilecek ise ve bunu istiyorsa, kötülük nereden geliyor?
Değerli kardeşimiz,
- Allah kötülükleri engellemeye çalışmıyor; çünkü insanları imtihana tabi tutmuştur. Bu imtihanda kazananların yanında kaybedenler de olacaktır. Kazanma ve kaybetme, iyilik ve kötülüklerin işlenmesiyle ortaya çıkar. Eğer Allah bütün kötülükleri engellerse, o zaman imtihan diye bir şey ortada kalmaz
- Allah bütün kötülükleri engelleyebilecek kudrettedir. Çünkü o Kadir-i Mutlak'tır. Ancak yukarıda da ifade edildiği üzere, Allah bir imtihan açmıştır. Bu imtihanın bir gayesi de iyi insanlar ile kötü insanları birbirinden ayırmaktır.
Eğer bütün kötülükler ortadan kalksa hiçbir iyilik de söz konusu olmaz. Çünkü gecenin olmadığı yerde gündüzden, karanlığın olmadığı yerde aydınlıktan, cehaletin olmadığı yerde ilimden, tembellerin olmadığı yerde çalışkanlardan, cahillerin olmadığı yerde alimlerden söz edilemez. Bu takdirde, Hz. Ebu Bekir ile Ebu Cehil aynı seviyede kalırdı.
Okullar olmazsa, kimin bilgili, tahsilli, kim cahil olduğu nerede anlaşılacak?
Madem ki, öğretmennin öğrencileri sınıftan geçirmeye gücü yetiyor, öyleyse onlar neden geçirmiyor, denilebilir mi?
İmtihanın âdil olması için -derecesine, şekline göre- herkes için eşit seviyede olması, eşit unsurları, eşit soruları içermesi gerekir. Doğru cevap verme ihtimali yanında yanlış cevap verme ihtimalini de barındırmalıdır.
“Eğer inkâr edecek olursanız, bilin ki Allah sizden müstağnidir, hiç kimseye ve hiçbir şeye ihtiyacı yoktur, ama kullarının inkâra sapmalarına razı olmaz. Eğer şükrederseniz, bundan hoşnut olur. Hiçbir kimse başkasının günah yükünü taşımaz. Sonunda hepinizin dönüşü Rabbinize olacak ve O da yaptıklarınızı size tek tek bildirecek ve dilerse bunların karşılığını verecektir. Gerçekten O, kalplerin en derin yerinde olan şeyleri dahi bilir.” (Zümer, 39/7)
mealindeki ayet ve benzerlerinde Allah’ın kötülüğe razı olmadığı açıkça ifade edilmektedir.
Allah sonsuz kudret sahibi olmasına rağmen razı olmadığı, istemediği işlerin yapılmasına müsaade etmesi imtihanın gereğidir.
“Eğer dileseydik bütün insanlara hidayet verir, doğru yola koyardık (Yani: imtihana tabi tutmadan herkesi imtihansız veya bütün kötülükleri ortadan kaldırarak- hepsini cennet yoluna koyardık.) Lâkin 'Cehennemi cinlerden ve insanlardan bir kısmıyla dolduracağım.' hükmü kesinleşmiştir.” (Secde, 32/13)
mealindeki ayette kötülüklere neden izin verildiği açıkça ifade edilmiştir.
- Allah hakkında “art niyetli” sözcüğünü kullanmak şuurlu bir imanla bağdaşmaz. Yukarıdaki ayette geçtiği üzere, “Eğer inkâr edecek olursanız bilin ki Allah sizden müstağnidir, hiç kimseye ve hiçbir şeye ihtiyacı yoktur.”
Allah, sadece insanların birbirlerine karşı yaptıkları kötülüklere müsaade etmemiş, aynı zamanda doğrudan kendisini inkâr eden, kendisine ortak koşanlara da müsaade etmiştir. Bu husus “art niyet” hezeyanını tamamen saf dışı bırakır.
İlave bilgi için tıklayınız:
- Allah bu dünyadaki kötülüklere neden müsaade ediyor?
- Çocukların başına gelen musibetlere neden engel olunmuyor? ...
- Bu zülümler olacaksa insan yaratılmasa mıydı? ...
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Allah’ın, küçük çocuklara tecavüz edilmesine izin vermesi nasıl açıklanabilir?
- İnsanların fiillerinin Allah’ın sıfatlarına taalluk etmesi ne demektir?
- Allah, zıtlıklar olmayan bir hayat yaratamaz mıydı?
- Allah bozgunculuk yapmayı mı emrediyor?
- Allah bazı günahkârlardan nefret edip onların cehenneme gitmesini ister mi?
- Niye zulümler görüyoruz?
- Allah ceza vermek istemiyor mu?
- Sonsuz bir varlığı inkar etse ne olur etmese ne olur?
- Allah bize karşı ne kadar sabırlı?
- Allah, Kâbe’yi Ebrehe’nin saldırısına karşı koruduğu halde, neden putların Kâbe içine konmasına izin vermiştir?