Babası, iznini almadan evlendirdiği için Peygamberimize şikayet eden kadın bekar mıydı?
- Şu hadiste geçen kız bakire bir kız mı yoksa dul bir bayan mı?
- Arapça orjinalinde bakire kelimesi var mı, bu konuda alimler ne demiştir bu hadisin başka varyantları yani başka tariklerden gelmiş midir?
- Tam hatırlamıyorum ama hadisin başka bir kanalında kız kelimesi yerine kadın kelimesi geçiyordu, siz bu konuda araştırma yapıp buradaki durumunu itiraz eden kız bakire mi yoksa dul mu açıklayabilir misiniz?
Değerli kardeşimiz,
Rivayetin tamamı şöyledir:
Aişe (r.anha)’dan rivayete göre, şöyle demiştir:
Bir genç kız Hz. Aişe’nin yanına gelerek: “Babam beni sadece itibar kazanmak için kardeşinin oğluyla nikâhladı. Hâlbuki ben istemiyordum.” dedi.
Aişe: “Peygamber (asm) gelinceye kadar otur bakalım.” dedi.
Nihayet Rasûlullah (asm) geldi, durumu haber verdim. Rasûlullah (asm) kızın babasına haber vererek onu çağırttı ve kızının fikrini alıp almadığını sordu ve nikâhı kabul veya reddetme işini kıza verdi.
Bunun üzerine kız: “Ey Allah’ın Rasûlü! Babamın yaptığı işe karşı değilim fakat evlenme işinde kadınların da söz hakkının olup olmadığını öğrenmek istemiştim (babaların böyle yapmaya hakları olmadığının kadınlarca bilinmesini istedim.)” dedi. (Nesâî, Nikâh 36; İbn Mâce Nikâh12; Ebû Dâvûd Nikâh 26; Ahmed b. Hanbel Müsned VI/136. Metin Nesâî’den alınmıştır.)
Hadis metinlerinde bu kız "Fetat" kelimesiyle ifade edilmiştir. (bk. Nesâî, Nikâh, 36; İbn Mâce, Nikâh, 12; Ahmed b. Hanbel, 6/136)
Fetat kelimesinin lügat manası “genç kız” demektir. Bununla beraber genellikle bu sözcük bekar kızlar için kullanılır. Nitekim;
- Nesai’de bu hadisin başlığı “istemediği hâlde babasının kendisini evlendirdiği bekâr kız” manasındadır.
- İbn Mace’de aynı rivayet, Hz. Aişe yerine, “İbn Büreyde’nin babasından” naklen aktarılmıştır. Ardından aynı hadis İbn Abbas’tan rivayet edilmiştir. Burada “fetat” yerine “cariyeten bikren” (bekâr bir kız) ifadesine yer verilmiştir. (bk. İbn Mace, a.y)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Arapça'da, bekar-bikr, döllenemeyen; seyyib, ergenliğe giren kız anlamında mıdır?
- Hz. Ayşe, oyun seyretmek için Peygamberimizin sırtına mı çıkmış?
- Nebe suresi 33. ayet sübyancılığa girmez mi?
- Nisa suresi 6. ayetteki "nikah çağı" ifadesi sadece erkekler için midir?
- Nisa suresi 24. ayette, "belli bir süreliğine" ifadesi var mıdır?
- Ayete göre çocuklarla cinsel ilişkiye girilebilir, iddiası doğru mudur?
- Hz. Ayşe, hicret hazırlıklarına katıldı mı?
- Bir ayette boşamanın yasaklanması, diğer ayette izin verilmesi bir çelişki değil mi?
- İddet konusunda İmam Mücahid, henüz kelimesini kullanmış mıdır?
- Hz. Ayşe hicret ettiğinde, babasının mı yoksa Peygamberimizin mi evine inmiştir?