Allah’ın, Lâilâhe illallâh diyenleri de ateşten çıkaracağım, demesi ne anlama geliyor?

Tarih: 21.10.2015 - 02:24 | Güncelleme:

Soru Detayı

Bir hadisi şerifin son kısmında Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyuruyor:
-  ...Sonra dördüncü sefer Rabbime dönecek, o hamdlerle hamd u senada bulunacağım, sonra secdeye kapanacağım. Bana:
"Ey Muhammed! Başını kaldır ve (dilediğini) söyle, sana kulak verilecektir! Dile, talebin verilecektir! Şefaat et, şefaatin kabul edilecektir!" denilecek. Ben de:
"Ey Rabbim! Bana Lâilâhe illallâh diyenlere şefaat etmem için izin ver!" diyeceğim. Rabb Teala:
"Bu hususta yetkin yok! -veya: Bu hususta sana izin yok!- Lakin izzetim, celalim, kibriyam ve azametim hakkı için Lâilâhe illallâh diyenleri de ateşten çıkaracağım!" buyuracak." (Buhârî, Tevhid 36, 19, 37, Tefsir, Bakara 1, Rikak 51; Müslim, İman 322, (193); İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları, 5091. hadis)
- Hadisi şerifin tamamını yazamadım fakat benim sorum aslında sadece Hadisi şerifin bu son kısmı ile alakalı. Efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Allah azze ve celleden "Lâ ilâhe illallâh" diyenler için şefaat izni istemesi ve Allahu Tealanin "bu hususta yetkin yok" demesi ve sonradan "Lâilâhe illallâh diyenleri de ateşten çıkaracağım" demesi ne anlama geliyor?
- Bazıları buradan kasıt, kafir olan Yahudi ve Hıristiyanların da sonunda cennete gireceğini -hasa- zannediyormuş. Böyle yorumlara nasıl cevap verilmeli?
- Bu hadisi şerifin şerhini bu balgamda açıklar mısınız?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

“Senin buna yetkin yok.” ifadesine Buhari’de rastlayamadık.

Buhari’nin bir rivayetine göre (Rikak: 51), Efendimiz (asm) şu ifadeye yer vermiştir:

“Ben son defa yaptığım secdeden sonra, Kur’an’ın hapsettiği (Kâfir olan) kimseler dışında hiç kimse cehennemde kalmaz.”

Ancak Müslim’de “Senin buna yetkin yok.” kaydı vardır.

- Bu hadiste Ehl-i kitabın cennete gireceklerine dair hiçbir emare yoktur.

- Burada Hz. Peygamber (asm)'e son olarak izin verilmemesi, Allah’ın bir kimsenin şefaati olmadan kullarına yapacağı lütuf ve ihsanını göstermek içindir.

Nitekim, daha önce geçen bir hadiste şu ifadelere yer verilmiştir:

 “...Allah: ‘Melekler şefaat etti, peygamberler şefaat etti, müminler şefaat eder ve nihayet Erhamurrahimin olan Allah’tan başka kimse kalmadı.’ der ve bir kabzasıyla hiç hayır işlememiş ve kömür haline gelmiş bir topluluğu da cehennemden çıkarır…” (Müslim, İman, 302)

Bu  hadiste de bütün şefaatlerden sonra Allah’ın sonsuz rahmetine işaret edilmiştir. (bk. Nevevi, Şerhu Müslim, 3/65)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun