"Şüphesiz ki iman ettikten sonra inkâr eden sonra da inkârda ileri gidenlerin tövbeleri asla kabul edilmeyecektir. İşte sapıklar onlardır." (Ali İmran, 3/90) ayetini açıklar mısınız?
Değerli kardeşimiz,
"Şüphesiz ki iman ettikten sonra inkâr eden, sonra da inkârda ileri gidenlerin tövbeleri asla kabul edilmeyecektir. İşte sapıklar onlardır."(Ali İmran, 3/90)
Bu âyet-i kerimeyi müfessirler çeşitli şekillerde izah etmişlerdir.
Katade, Hasan-ı Basri ve Ata el-Horasani, burada zikredilen kimselerden maksadın Yahudiler olduğunu söylemişlerdir. Zira bunlar önce Hz. Musa (as)'ya iman etmişler sonra Hz. İsa (as)'yı inkâr ederek kafir olmuşlar, daha sonra da Hz. Muhammedi (asm) inkâr ederek inkârlarında iyice ileri gitmişlerdir. Bunlar, ölüm sarhoşluğundan önce hakka boyun eğip tövbe etmeyeceklerinden, ölüm anındaki tövbelerinin de kendilerine fayda vermeyeceğindendir ki âyet-i kerime , tövbelerinin kabul edilmeyeceğini beyan etmiştir. Nitekim diğer bir âyet-i kerimede,
"Günah işleyip de kendisine ölüm gelince 'Şimdi tövbe ettim.' diyenler ile kâfir olarak ölenlerin tövbesi kabul olunmaz. İşte bunlar için can yakıcı bir azap hazırladık." buyurulmaktadır.
Ren ve Ebu Âliyeden nakledilen diğer bir görüşe göre bu âyette zikredilenler, daha önceki peygamberlere iman ettikleri halde Hz. Muhammedi (as) inkâr eden, sonra da günahlarını artıran kimselerdir. Bunlar inkârlarına devam ettikleri müddetçe günahlarından tevbe etmeleri kabul edilmeyecektir.
İkrime ve İbn-i Cüreyc'den nakledilen diğer bir görüşe göre bu âyette zikredilenlerden maksat, Peygamberlerine önce iman ettikten sonra kâfir olan ve kâfirliklerine devam ederek te inkârlarım arttıran kimselerdir. Bunların, kâfir olarak ölmeleri halinde daha önceki iman etmeleri ve o hallerindeyken yapmış oldukları tövbeleri kabul edilmeyecektir. Çünkü onlar, sonunda kâfir olmuşlar ve inkâr üzere ölmüşlerdir.
Süddiye göre ise âyette zikredilenlerden maksat, iman ettikten sonra kâfir olan, daha sonra da inkârlarına devam edip o inkâr üzere ölerek inkârlarını artıran kimselerdir. İşte bunların ölüm anındaki tövbeleri kabul edilmeyecektir.
Kulun ruhu bedende olduğu müddetçe tövbesinin kabul edileceği Allah Teala tarafından vaadedilmiş ve bu hususta da görüşlerine itibar edilen âlimler icma etmişlerdir. Öyle ki bir kâfir göz açıp kapayıncaya kadar bir zaman kalması anında tövbe edecek olsa ona Müslüman muamelesi yapılır. Mesela, cenaze namazı kılınır; mirasında İslami hükümler uygulanır.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Şüphesiz ki iman ettikten sonra inkâr eden sonra da inkârda ileri gidenlerin tevbeleri asla kabul edilmeyecektir. İşte sapıklar onlardır. (Ali İmran 90) ayetini açıklar mısınız?
- Dinden dönmeyi tekrarlamanın bir sayısı var mıdır?
- Âl-i İmran suresi 90. ayette ifade edilen "tövbeleri asla kabul edilmeyen" kimseler hakkında bilgi verir misiniz? Kimlerin tövbesi kabul olmayacaktır?
- Ölümün kucağındayken tövbe kabul olmaz, sözünden maksat nedir?
- Bakara suresi 62. ayette ifade edilen Yahudi, Hristiyan ve Sabiilerin (Ehl-i kitabın) kurtuluşu nasıl anlaşılmalıdır?
- İnsanlar gerçekleri gördükleri halde neden hala inanmıyorlar? Hristiyanlar kendi dinlerinin ne kadar çarpıtılmış olduğunu kendi kaynaklarından öğrendikleri halde neden hala Hristiyan kalıyorlar?
- Herkes kendi dininin hak din olduğunu iddia ediyor. Bu durumda insanlar doğruyu nasıl bulabilir?
- Allah kötülüğü bilmeyerek yapıp da hemen tövbe edenlerin tövbesini kabul etmeyi üzerine almıştır... (Nisa, 4/17) ayetine göre günah işleyip hemen tövbe etmeyenlerin tövbesi kabul olmaz mı?
- İslamiyetin tek doğru din olduğu kanıtlarla ve akılla anlaşıldığı halde, gayri müslimlerin başka dinlerdeki ısrarı nedendir?
- Şia kafir mi, Şia’ya kafir demeyen kafir olur mu?