"Rumlar, Halep yakınlarına gelinceye kadar kıyamet kopmaz, anlamındaki hadis sahih midir?
- Aşağıdaki rivayetinin sıhhati, şerhi ve tahrici nasıldır?
"Rumlar (Hristiyanlar) A'mak veya Dabık'a (Halep yakınlarında iki yer) gelene kadar, kıyamet kopmaz. Medine'nin en hayırlı insanlarından bir ordu, o gün Hristiyanlara karşı çıkacaktır. Müslüman ordusu, Hristiyanlara karşı harb nizamında saf saf olduğunda, Hristiyanlar Müslümanlara ‘Mallarımızı harab edenlerle savaşmak için bize yol açın.' diyecekler, ancak Müslümanlar izin vermeyeceğinden savaş olacaktır."
"Müslümanlar bu savaşta üç gruba ayrılır. Üçte biri, savaştan kaçar ve mürted olur ve Allah onların tövbelerini ebediyen kabul etmez. Üçte biri şehid olur, ki bunlar Allah katından şehidlerin en faziletlisidir. Diğer üçte biri de fethe devam ederler, netice de Konstantiniyye'yi alırlar."
"Fetihten sonra, kılıçlarını zeytin ağaçlarına asmış bir halde ganimeti aralarında taksim ederken şeytan aniden nara atarak ‘Deccal, ehlinizi elde etmiş ve sizin yerinize geçmiştir.' der. Şeytanın bu haberi yalan olduğu halde Müslüman askerler yola çıkarlar ve Şam'a gelirler."
"Bu sırada Deccal çıkar. Savaşmak üzere hazırlık yapıldığı bir sırada, Meryem oğlu İsa (a.s.), gökten nuzul eder. Allah'ın düşmanı olan Deccal, İsa’yı görünce, tuzun suda erimesi gibi erir. Şayet İsa (a.s.), onu bırakmış olsaydı, o zaten kendi kendine helak olacaktı. Ancak Allah onu, İsa (a.s.)'nın eliyle öldürtür ve İsa, süngüsündeki Deccal'ın kanını Müslümanlara gösterir."
Değerli kardeşimiz,
- Bu hadis rivayeti sahihtir. (bk. Müslim, Fiten, 9/h. no:34/2898)
- Nevevi’nin şerhinde fazla açıklayıcı bir bilgiye rastlayamadık.
- Bu olay Haçlı seferleri sırasında meydana gelmiş olabilir. Hadiste, Konstantiniye (İstanbul’un) fethinden söz edildiğine göre, bu olayın 1453 civarında meydana gelmiş olma ihtimali vardır. Bilindiği üzere, hadislerde otuz hatta yetmiş deccalden söz edilir. Bu sebeple o günkü bazı deccallerle ilgili bir olay olabilir.
- Ancak hadiste Hz. İsa (as)’dan söz edilmesi ve deccalı öldürmesi konusu, bunun ahir zamanda olacağını göstermektedir. Bununla beraber, hadis rivayetlerinin “mudreç” olma ihtimali de vardır. Yani bazı rivayetler, bazılarının içinde zikredilmesi mümkündür.
- Özetlersek, hadisin açık metnine göre, bu olay ahir zamanda, Hz. İsa ve Hz. Mehdi zamanında olacaktır. Ancak olaylar ifade edilenlerden veya algılananlardan daha farklı bir boyutu da olabilir ve bu sebeple mesele kapalı olup müteşabih de olabilir...
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Hz. İsa'nın yere indikten sonra evleneceği doğru mudur?
- İbrahim’in duası, İsa'nın müjdesi ve annemin rüyasıyım hadisi sahih mi?
- İsa'nın ömrü yüz yirmi seneydi, hadisi sahih midir?
- Bir Müslüman, kafirlerle birlikte aynı cephede savaşabilir mi?
- Kıyamet günü müminler, şefaat için peygamberlere gidecek mi?
- Hz. Ömer, çok hadis rivayet ettiği için Ebu Hureyre'yi dövdü mü?
- Mesh yapılacak çorap veya ayakkabının, topukları kapatacak şekilde olmasının delili nedir?
- Rumlar, Halep yakınlarına gelinceye kadar kıyamet kopmaz, hadisi Fırat Kalkanı'na mı işarettir.
- Süfyan kimdir; deccallerden biri midir?
- Namazın son oturuşunda insan sözüne benzeyen duaları okumak caiz mi?
Yorumlar
Teşekkür ederim .