Herkes ne için yaratıldıysa onun amelini işlemeye muvaffak kılınır, ne demektir?
''Herkes ne için yaratıldıysa onun amelini işlemeye muvaffak kılınır.'' (Buhari kader, 2-Müslim Kader, 9 Ebu Davud sünnet 17)
- Bu hadis-i şerifin tevili nedir?
Değerli kardeşimiz,
Bu mesele kadere bakar. Allah sonsuz ilmiyle kimin ne yapacağını bilir.
Fakat ilim, kudret gibi yaptırım gücü olan bir sıfat değildir. Yani Allah’ın bilmesi, kişiyi cennete veya cehenneme zorla koymaz. Aynı zamanda daha önceden kimin nereye varacağını tayin etmek objektif adalet anlayışına terstir.
Buna göre, ilgili hadisi şöyle anlamak gerekir:
Allah insanoğluna özgür irade vermiştir. İmtihanın gereği olarak bu özgür iradesine müdahale etmez. Ancak Allah zorlayıcı olmayan ilim sıfatıyla kimin-özgür iradesini hangi tarafa kullanacağını bilir.
Şu da bir gerçektir ki, hiçbir şey Allah’ın ilminin hilafına cereyan edemez. Çünkü bu takdirde Allah’ın -haşa- cahil olması gerekir. Öyleyse, Allah kimin özgür iradesiyle cehennem yolunu tercih edeceğini bilir. Ve bu bilgisi zorlayıcı olmamakla beraber, ona aykırı bir rota da izlenmez. En nihayet kişinin özgür iradesiyle ne yapacağını bilen Allah, o kişinin gücüyle kazandığı neticeyi yaratır.
İşte hadiste bu son noktaya işaret edilmiştir; insanların kesp ettiği / kazandığı neticeyi yaratmak Allah’a aittir. Kesp / kazanç insanın özgür iradesine bağlı olarak tahakkuk ettiği için, akıbetinden kişinin kendisi sorumludur.
İlave bilgi için tıklayınız:
- Ezeliyet Bahss (Video).
- Kadere İman (Video).
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Allah’a yakınlık kazanmak ne demek?
- Hz. Peygamber sevgisinin delili nedir?
- Kötü ölüm nedir?
- Tasavvufu reddetmek kişiyi ehlisünnet dairesinden çıkarır mı?
- Şunlar Lut kavminin kötü ahlakındandır, hadisi sahih mi?
- İmam-ı Gazali’nin, “Eğer yapmak istediğin iyiliğe engel çıkıyor ve kötülüğü rahatça yapabiliyorsan, cehennemliksin." anlamında bir sözü var mıdır?
- Evlilik ve insanın evleneceği insanı seçmesi bir tercihtir, rivayeti sahih midir?
- "Said o kimsedir ki, annesi karnında said olmuş; şakî o kimsedir ki, annesi karnında şakî olmuştur." hadisi şerifini nasıl anlamalıyız? Erzurumlu İbrahim Hakkı Hz. Marifetname eseri ile Muhyiddin Arâbî Hz. burçlarla ilgili yazılarına güvenebilir miyiz?
- Duada ısrar mı yoksa hayırlısı mı doğru?
- "Öyle kimseler vardır ki, cennetlik ameller işler kendisi cehennemliktir; öyle kimseler de vardır ki cehennemlik ameller işler kendisi cennetliktir." hadisini açıklar mısınız?