Nisa suresi 82. ayete göre, Kuran’da birkaç çelişki olabilir mi?
“Hâlâ Kur’an’ı düşünüp anlamaya çalışmıyorlar mı? Eğer o, Allah’tan başkası tarafından (indirilmiş) olsaydı, mutlaka onda birçok çelişki bulurlardı.” (Nisa 82)
- Bazı sitelerde bu ayeti tefsir ederken bazı insanlar şöyle diyor: Bu ayete göre Kuran’da 1 veya 2 tane çelişki olabilirmiş, ama birçok çelişki olmazmış. Yani birkaç tane çelişki dışında çelişki olmaz diyorlar, bu ayete göre, doğrumu acaba?
- Bu ayete göre kuranda bir veya iki çelişki olabilir mi?
Değerli kardeşimiz,
Böyle bir iddia kesinlikle doğru değildir.
Ayette vurgulanan husus, Kur'an'da hiçbir çelişki olmadığıdır. Çünkü Kur'an ilahî kelamdır. Onda çelişki olması zaten aklen de düşünülemez. Çelişki var diyenler, ayetleri yeterince anlamadıkları, sathi baktıkları veya art niyetli olduklarından öyle zannedebiliyorlar.
Kur'an'a inanmayan, Allah ve Resulüne itaat etmeyen gayri müslimlerin Kur'an üzerinde düşünmeye davet edilmeleri iki önemli gerçeğe dayanmaktadır:
a) Kur'an'ın eşsizliği (i'câz) inancı, bir bilgi ve hidayet kaynağı olarak öneminin anlaşılıp tasdik edilmesi, yalnızca müminlerin -imana dayalı- sübjektif değerlendirmelerine bağlı ve bunların sonucu değildir.
Normal, akla ve mantığa sahip her insan, düzgün düşündüğü ve Kur'an'ı peşin hükümsüz incelediği zaman bu sonuca varacaktır.
b) Kur'an'ı Allah'tan alıp tebliğ eden Resûlullah ona güvenmektedir. Yâre ve ağyâre onu sunarak incelemelerini, onun Allah'tan olduğuna aklen hükmettikten ve vicdanen kanaat getirdikten sonra inanmalarını istemektedir. Bunu isteyebilmektedir; çünkü onda hiçbir tutarsızlık ve çelişki yoktur.
Kur'an-ı Kerîm yirmi üç yıl içinde;
- Gece ve gündüz,
- Kışın ve yazın,
- Hazarda ve yolculukta,
- Sıkıntıda ve rahatlıkta,
- Darlıkta ve bollukta,
- Savaşta ve barışta
parça parça gelmiştir.
Muhtevası fevkalâde zengin ve çeşitlidir:
- İnsan ve insaniyetle ilgili her konuya,
- Varlığın başlangıç ve sonuna,
- Yaratılış ve yok edilişe,
- Ahlâkî erdemlere,
- Fert ve cemiyet olarak insanla ilgili kurallara ve kanunlara,
- Tarihî olaylara, kıssalara
temas etmekte, "insanları eğitmeye yönelik öğüt ve ibret tablolarına" yer vermektedir.
Buna rağmen onun ne üslûbunda (eşsiz ifadesinde, edebî seviyesinde) ne de temas ettiği konular, getirdiği hükümler ve verdiği bilgiler arasında bir tutarsızlık, bir çelişki ve -kaynak farkı düşüncesine götürecek- bir farklılık vardır.
İnansın inanmasın düz mantıkla düşünen herkesin Kur'an'ı inceleyerek ulaşabileceği bu sonuç, onun Allah'tan geldiğinin reddedilemez bir delilini teşkil etmektedir.
Şu halde onun davetini kabul etmeyenlerin bu tavır ve kararları, akıl muhakemesinden ve bilgiden ziyade kökleşmiş peşin hükümlere, beşeri zaaflara, aklıselimin işleyişini engelleyen duygu ve tutku hâkimiyetine dayanmaktadır.
Nitekim "Kur'an'ı okuyup düşünmezler mi? Yoksa kalpler üzerinde kilitleri mi var!" (Muhammed, 47/24) mealindeki ayet, sağlıklı düşünmeyi engelleyen bu psikolojik etkenleri daha canlı bir biçimde vurgulamaktadır. (Kur’an Yolu, ilgili ayetin tefsiri)
Sorunuzun cevabı için tıklayınız:
- "Hâlâ Kur'an'ı düşünüp anlamaya çalışmıyorlar mı? Eğer o, Allah'tan ...
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Kişi, oturacağı zaman ayakkabılarını çıkarıp sol tarafına mı koymalı?
- "Hâlâ Kur'an'ı düşünüp anlamaya çalışmıyorlar mı? … " (Nisa, 4/82) ayetini açıklar mısınız?
- Kur'an’ın, Nisa suresi 82.de meydan okuduğu, daha sonra da Al-i İmran suresi 7. ayet ile geri adım attığı iddiası doğru mudur?
- Tanrının sözü net, kesin ve anlaşılır bir biçimde olması gerekmez mi?
- Enam suresi 114. ayet diğer ayetlerle çelişiyor mu?
- Nisa suresi 82. ayet ile nesih arasında çelişki var mı?
- Kuran’da Allah mı yoksa Muhammed mi konuşuyor belli değildir?
- Müslümanlar, Müslüman olmayanların hakkını yerse kul hakkı olur mu?
- Kevser suresindeki belagattan bahseder misiniz?
- Ebced, Hevvez, Hutti ve Rastgelelik