Namazdan zevk almak imtihana ters değil midir?

Tarih: 27.08.2020 - 20:01 | Güncelleme:

Soru Detayı

Namazda zevk almak imtihana ters değil midir? İnsanlar namaza zorlanarak değil de zevk alarak gidecekse sınavın ne anlamı var?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Genel olarak emir ve yasaklar nefse zor gelir. Nefis yaratılış icabı hür ve bağımsız olmak ister, emir ve yasaklara uymak istemez, hazır bir gram lezzeti, ilerde bir batman lezzete tercih eder, şeytanın vesveselerine çabuk kanar bir özelliğe sahiptir.

Bu dünyada imtihan vesilelerinden biri olan nefis, aslında insanın kemale ermesi ve cennet ehlinden olması için yaratılmış mühim bir unsurdur.

Nefis, imtihan gereği insanı şerre sevk ederek, kötülüğü emrederek nefs-i emmare olduğunu göstermektedir.

Demek ki nefis, başta namaz olmak üzere ibadetlerden hoşlanmaz.

Bediüzzaman, nefsin ıslahı için en iyi yolun onu hayra sevk etmek olduğunu, bunun için de onu ilim, tefekkür ve diğer ibadetlerle terbiye etmek gerektiğini bildirmektedir.

Evet, nefsi öldürmek yerine onu hayra sevk etmek çok daha faydalıdır. Nefsin asıl mahiyeti kusur, naks, fakr, aczden yoğrulduğundan, onlarla Fatır-ı Zülcelalin kemal, cemal, kudret ve rahmetine ayinedarlık etmektedir. Bu sebeple, bütün kainatın menfaatleri, nimetleri iltifatına tabi bir mahbub-u ezeliyi sevmekliği lazımdır. (bk. Sözler, 24. Söz, 5. Dal)

Başlangıçta nefse zor gelen namaz, zamanla nefsin terbiye edilmesiyle, nefis mertebe, mertebe yükselir ve ibadetlerden zevk almaya haz almaya başlar. Bütün mesele, kötülüğü emreden, ibadet külfetinden kaçan nefsin, iman, tefekkür, Allah’ın emir ve yasaklarına uymak ile terbiye edilip terakki etmesidir.

Terbiye edilmiş, acz ve fakrını anlamış bir nefis, ibadetlerden zevk alarak Allah’a yaklaşmaya ve tekamül etmeye başlar, bu da ona cennet yolunu açar..

Evet, ilk önce bütün ibadetleri içinde barındıran namaz nefse ağır ve zor gelir, sonra sabır ve devamla Allah’a yaklaşır, yaklaştıkça da namazdaki huzur ve lezzeti yakalar.

Hz. Peygamber aleyhisselatü vesselam, sıkıntılı zamanlarda namazla rahatlardı ve Bilal’e şöyle derdi: “Ey Bilal kalk, bizi namazla rahata kavuştur." (Ebu Davud, Edeb 86, hno: 4985)

Kuran da şu gerçeği ifade etmektedir:

“Sabır ve namazla Allah’tan yardım isteyin. Şüphesiz bunlar, Allah’a huşu ile boyun eğenlerden başkasına ağır gelir.” (Bakara, 2/45)

Onun için başlangıçta namaz nefse zor gelirse de zamanla ve nefsin terbiye edilmesiyle, nefis namazın tadını alır ve zevk almaya başlar. Bu zevk Allah’tan bir ücrettir. Savaştan sonraki zafere benzemektedir. Zaten Allah her ibadetin ve her meşru işin içine bir zevk koymuştur. Bu da o ibadete ve o işe süreklilik kazandırmaktadır.

İlave bilgi için tıklayınız:

Namazdan zevk alamıyorum ve huşuyu sağlayamıyorum. İstekli ...

Nefs / nefis mertebelerine nasıl çıkılır? Kalp, ruh, sır, hafi, ahfa ne işe ...

Allah, neden kendini kınayan nefse yemin etmektedir?

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
Okunma sayısı : 500+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun