Kur'an'da Kureyş Lehçesi dışında bir okunuş var mı?
- Kur'an'ın Kureyş Lehçesi dışındaki Lehçelerle olan okunuşları günümüze ulaşmış mıdır?
- Kıraat-i Aşere'den bahsetmiyorum.
- Bunların inkarı küfür müdür?
Değerli kardeşimiz,
"Kur'an yedi harf üzere indirilmiştir." hadisi (Buhari, Fezailü’l-Kuran, 5; Müslim, Müsafirîn, 270), alimlerin genel kanaatine göre lehçeleri ifade etmektedir.
Yedi harf rivayetinin mantığı ve ruhsatı da insanların Kureyş lehçesine göre seslendiremedikleri kelimeleri, kendi lehçelerine göre seslendirme iznidir. Bu seslendirme de tamamen sözeldir, yazıyla alakası yoktur.
Ancak daha sonra bir takım sorunlar ortaya çıkınca Hz. Osman Kur'an'ın Hz. Peygamber (asm)'in lehçesi olan Kureyş lehçesine göre indiğini, yani asıl olanın Kureyş lehçesi olduğunu belirterek, yazıda belirtilmesi zorunlu olan kelimelerin Kureyş lehçesine göre yazılmalarını emretmiştir. Yine Kur'an eğitim öğretiminde de Kureyş lehçesinin esas alınması gereği üzerine durulmuştur.
Bununla beraber, Kur'an’ın sadece Kureyş değil, diğer lehçelere göre okunuşu da sonraki nesillere tevarüs etmiş ve bu okunuşlardan imamlar tercihlerde bulunmuşlardır.
Böylece kim daha rahat telaffuz ettiği okuyuş varsa, onu tercih etmiş ve okumuştur.
İmam Asım’ın Hafs rivayetinin çokça tercih edilmesi de onun daha sade bir seslendirme biçimine sahip olmasıdır.
Netice itibariyle Kur'an'da Kureyş’in dışında yazılmış bir lehçe yoktur.
Kur'an'da Kureyş’in dışında lehçelerin olduğu iddiasına ise dilciler, o kelimelerin de Kureyşleşmiş kelimeler olduğu ve dolayısıyla onların Kureyşe ait olduğu şeklinde cevap verirler.
Ama okunuş itibariyle bugün Kureyş'in dışında var olan lehçelere göre seslendirdiğimiz kelimeler vardır. Bunların itikat ile bir alakası yoktur. Yani inkar veya tasdik konusu değildir. İnkarı küfrü gerektirmez, ama var olan bir olguyu inkar etmek de abesle iştigaldir…
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Kıraat çeşitleri Mushaflarda yer almış mıdır?
- Yurt dışında ana babasız çocuk Müslüman mı sayılır gayrimüslim mi?
- İrtidad cezasının had cezası mı yoksa ta'zir cezası mı olduğunda ihtilaf var mıdır?
- Hz. Muhammed'den sonra, bir peygamber daha geleceğine inanan dinden çıkar mı?
- Şeytanlığı seçen bir cin, şeytan olduktan sonra tövbe edip Müslüman olabilir mi?
- Arabayı araba ile trampa etmek faiz olur mu?
- Yedi harfin Kureyş lehçesindeki halleri, günümüze kadar ulaşmamış olabilir mi?
- Nuh'un ailesinin kurtulacağı müjdelendiğine göre, oğlunun boğulması bir çelişki değil mi?
- Ayette, biz onu genişleteniz, genişleticiyiz demek için “ve nahnu lehu mustevziun” denilmesi gerekmez miydi?
- Kur’an'ın kaynağı cahiliye devri şiirleri mi?