Kur'an-ı Kerim, sonsuz mana/ilimler içermektedir, demekte bir sakınca var mıdır?

Tarih: 09.05.2015 - 03:43 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Böyle denildiğinde Yüce Allah'ın ilmi sonsuzdur. Kur'an-ı Kerim'deki ilimler de sonsuzdur.
- Dolayısı ile Allah'ın ilmi sadece Kur'an-ı Kerim ile sınırlıdır, gibi bir mana çıkmakta mıdır?
- Farkı nasıl anlamalıyız?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

“Kur'an-ı Kerim Yüce Allah'ın kelamı olması nedeni ile sonsuz mana/ilimler içermektedir.” demekte hiçbir mahzur yoktur.

Aslında İmam Gazali, Fahreddin Razi, Bediüzzaman Said Nursi gibi ilmi tefsir anlayışını benimseyen alimlerin hepsi bu görüşü savunmaktadır.

- Allah’ın sonsuz ilmi bununla sınırlandırılmış olmaz. Çünkü, “sonsuzluk” kavramı bazen mecaz bazen de hakikat olarak ifade edilir.

Mesela, kâinat, feza boşluğu, dünya ve ahiret alemleri için “sonsuz” denildiği zaman buradaki sonsuzluk kavramı mecazdır, idrakimizin ötesinde genişliği ifade eder. Allah’ın isim ve sıfatlarının tecellileri için de bu mecaz mana murattır. Çünkü, bu tecellilerin yansıdığı varlıklar da gerçekte sonsuz değildir.

Hakiki manasıyla sonsuz olan, Allah’ın isim ve sıfatlarının kendisidir.

- Buna göre, eğer Kur’an’da “Allah’ın sonsuz ilminin varlığını” oraya yansıyan şekilde tasavvur edecek olursak, bu mecaz olur. Yok eğer Allah’ın ezeli sıfatı olan kelam sıfatı itibariyle düşünecek olursak, bu hakikat olur.

Her iki halde de “Kur’an’da Allah’ın sonsuz ilminin yansımaları vardır.” demekte dini veya akli bir sakınca yoktur.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun