Kaza namazı borcu olanların kıldıkları sünnetler kabul olmaz mı?

Tarih: 28.11.2015 - 12:20 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Bir yerde okuduğum yazıda şöyle yazıyor: Hz Ali nin rivayet ettiği hadisi şerifte şöyle buyuruluyor:
“Farz namaz borcu olanın nafile kılması, doğumu yaklaşmışken, çocuğunu düşüren kadına benzer. Artık bu kadına hamile de ana da denmez. Bu kimse böyle olup farz namazlarını ödemedikçe, Allahü teala, onun nafile namazlarını kabul etmez.” [Zahire i Fıkh, Futuh-ul-gayb m. 48]
- Bu hadisi açıklayan Hanefi alimlerinden Abdullah Dehlevi hazretleri buyuruyor ki: 
“Bu hadisi şerif farz borcu olanların sünnetlerinin kabul olmayacağını gösteriyor, çünkü sünnetler de nafiledir."
-  Yazı aktardığım gibidir. Bu hadisi nasıl anlamalıyız, bu hadis hakkında başka alimler bir görüş belirtmiş midir?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Soruda söz konusu edilen rivayete sahih hadis kaynaklarımızda rastlanamamıştır.

Nitekim fakihlerin, "kazası olan kimsenin nafile namaz kılmasının caiz olup olmadığı" konusunu tartışırken bu rivayete başvurmamış olmaları, bu rivayetin teknik açıdan mutemet olmadığını göstermektedir.

Hanefi mezhebine göre, kazaya kalmış namazları bulunan kimseler farz namazların önünde ve sonrasında kılınan (revatib) sünnetleri de kılarlar. Vaktinde kılamadıkları namazları da ilk fırsatta kılmaya çalışırlar. 

Şafii mezhebine göre, üzerinde kaza namazı olan kimse, geçmiş namazlarının hepsini kaza etmeden bayram ve vitir namazı da dahil sünnet-i müekkede olsun, gayri müekkede olsun hiçbir nafile namaz kılamaz. Üzerinde kaza namazı bulunan kimsenin, bütün zamanını bu namazları kaza etmeye ayırması gerekir. Hatta uyku, evin geçimi, terk edilmesi güç olan önemli bir iş hariç, bütün vakitlerini kazaya kalan namazlarını kılmakla geçirmesi gerektiğinden nafile ile meşgul olması caiz değildir. (Dimyati, Haşiyetü i’aneti’t-talibin, I, 39-40)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Kategori:
Okunma sayısı : 1.000+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun