Domuz, hangi peygamber döneminde haram kılınmıştır?

Domuz, hangi peygamber döneminde haram kılınmıştır?
Soru Detayı

- Domuz eti yemek her peygamber döneminde haram kılınmış mıdır? 

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Domuzun ilk olarak hangi peygamber döneminde haram kılındığı veya Yahudilikten önce haram olup olmadığı konusunda bir bilgi bulamadık.

İslâm dini insanı maddî ve manevî her türlü zarardan korumak için birtakım kurallar koymuş, bu arada beslenme konusunda da bazı temel prensipler belirlemiştir.

İnsana zarar verebilecek pis ve kötü her şeyi yasaklamış; temiz, güzel ve faydalı olanı da helâl kılıp serbest bırakmıştır. (Bakara 2/168, 172; A‘râf 7/157; Mü’minûn 23/51)

Domuz (hınzîr) pis ve zararlı şeylerden kabul edilip etinin haram kılındığı Kur'an-ı Kerîm’de açıkça belirtilmiştir:

“Allah size ancak ölüyü (leşi), kanı, domuz etini ve Allah’tan başkası adına kesileni haram kıldı.” (Bakara 2/173; Nahl 16/115; ayrıca bk. Mâide 5/3; En‘âm 6/145)

İlâhî dinlerden Yahudilikte domuzun haram kılındığı hususunda Tevrat’ta açık ifadeler vardır:

“... ve domuzu, çünkü çatal ve yarık tırnaklıdır, fakat geviş getirmez, o size murdardır. Onların etinden yemeyeceksiniz ve leşlerine dokunmayacaksınız, onlar size murdardır.” (Levililer, 11/7-8; Tesniye, 14/8)

Bugünkü Hristiyanlık’ta ise domuzun haram kılındığına dair açık ve kesin bir hüküm yoktur.

Ahd-i Cedîd’in, “Putlara kurban edilen şeylerden, kandan ve boğulmuş olanlardan... çekinin, bunlardan çekinirseniz iyi edersiniz.” (Resullerin İşleri, 15/29) şeklindeki cümleleri arasında domuzun haram kılındığına dair açık bir hüküm bulunmamakta, buna karşılık ağıza giren şeyin değil ağızdan ve kalpten çıkan şeylerin insanı kirleteceği ifade edilmektedir. (Matta, 15/11, 18; Markos, 7/15-23)

Bununla beraber gerçek İncil’e resmî dört İncil’den daha yakın olduğu Müslümanlarca kabul edilen Barnaba İncili’nde, “Bunun üzerine yazıcılardan biri dedi: Eğer ben, domuz eti veya pis olan bir başka et yersem, bu benim vicdanımı kirletmez mi? Îsâ cevap verdi: İtaatsizlik insanın içine girmez, insandan, kalbinden dışarı çıkar ve bu sebeple haram kılınan yiyeceği yerse kirlenmiş olur.” (Fasıl, XXXII/32-34) cümleleri yer almaktadır.

Bu ifadelerden, pis ve murdar olan domuz etinin haram kılınan yiyeceklerden olduğu, yenildiği takdirde de kişinin gönlünü, vicdanını kirleteceği anlaşılmaktadır. (İncîlü Barnaba, s. 50, d.n.b.)

Diğer İncillerde de domuz yer yer horlanmaktadır. (Matta, 7/6; Markos, 5/11-14)

Elde mevcut İncillerde domuzun haram kılındığını gösteren açık bir hükmün yer almaması, bunun tahrif edilen hükümlerden biri olduğu hususunu akla getirmekte ve domuz eti serbestisinin, "çarşıda satılan her şeyin yenebileceğini" söyleyen (I. Korintoslular’a Mektup, 10/25) Pavlus tarafından Hristiyanlığın kabulünü kolaylaştırma amacıyla sonradan ortaya konduğu ihtimalini güçlendirmektedir.

Kur'an-ı Kerîm’in ilgili ayetlerinde haram kılınan şeyler sıralanırken domuzun sadece eti zikrediliyorsa da müfessirler ve fakihler, En‘âm sûresinin 145. âyetinde yer alan “rics” kelimesiyle, “...onlara pis ve murdar olan şeyleri haram kılar.” (A‘râf 7/157) mealindeki ayeti birlikte değerlendirerek domuzun kemiği, yağı, sütü dahil bütünüyle haram olduğuna hükmetmişler, ilgili ayetlerde sadece etinin zikredilmesinin en çok faydalanılan kısmının eti olması gerçeğine bağlı bulunduğunu kabul etmişlerdir.

Buna göre domuzun bütün parçaları “meyte” hükmünde olup dinen necis sayılmıştır. Derisi tabaklansa bile dinen temizlenmiş olmaz.

Domuz Müslümanlar için hukuken değer taşıyan (mütekavvim) mallardan değildir. Ayrıca şarabın, leşin, domuzun ve putların satımının haram olduğunu ifade eden sahih hadisler mevcuttur. (Buhârî, Büyû, 102, 112; Müslim, Müsâkat, 71; Ebû Dâvûd, Büyû, 64)

Bu hadislere dayanarak İslâm hukukçuları domuzun alım satımının haram olduğuna hükmetmişlerdir. 

Domuz etinin zararlarıyla ilgili ilmî sonuç ve iddialar, domuz etinin haram kılınmasının hikmetleri olarak ifade edilebilir.

Ancak domuza dair dinî yasağın bunlara bağlı olduğunu söylemek doğru değildir. Çünkü bir konudaki ilmî kanaatin ileride değişme ihtimali mevcuttur. Bugün bilinen mahzurların herhangi bir şekilde ortadan kalkması, domuz etindeki yasağı geçersiz kılmaz.

Müslümanlar domuzla ilgili yasağı, başta Kur'an-ı Kerîm olmak üzere ilâhî kitaplarda mevcut kesin bir emir olarak telakki eder ve bu inançla gereğini yerine getirirler.

İlave bilgi için tıklayınız:

Domuz eti niçin haram kılınmıştır? 
İlahi dinlerdeki emir ve yasaklarda farklılıklar var mıdır? İçki ve ...
Yaratıcı önce domuzu yaratıyor, sonra neden haram kılıyor?..

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
11.425 kez okundu
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun