Bazı ayetlerde geçen Allah’ın kelimelerinden maksat nedir?
- “Allah'ın sözlerini değiştirebilecek hiçbir kuvvet yoktur.” (Enam, 6/34) mealindeki ayette yer alan “Allah’ın kelimeleri / sözleri”nden maksat, -vahyin sözleri değil- Allah’ın elçileri ile onları yalanlayanlar hakkında tarih boyunca gerçekleşen hükmü demektir.
- “Allah'ın sözlerinde asla bir değişme yoktur.” (Yunus, 10/64) mealindeki ayette de “değişmeyen sözler” den maksat vahiy sözleri değil, Allah hükmü, kanunu, prensibi demektir.
- Enam suresinde Allah’ın elçileri ile onları yalanlayanlar hakkında tarih boyunca gerçekleşen hükmü anlamına geldiği nasıl anlaşılıyor?
- Veya Yunus suresinde maksat vahiy sözleri değil, Allah hükmü, kanunu, prensibi olduğu nasıl anlaşılıyor?
Değerli kardeşimiz,
“Senden önce nice peygamberler yalancı sayıldılar da tekzib olunmaya ve her türlü eziyete uğratılmaya karşı sabrettiler. Nihayet kendilerine yardımımız gelip yetişti. Öyle ya, Allah’ın kelimelerini (sabredenlere yardım vâdini) değiştirebilecek hiçbir kuvvet yoktur. Nitekim o resullerin kıssalarından bazı bölümler sana ulaşmıştır.” (Enam, 6/43)
mealindeki ayette “Kavimlerinin eziyetlerine karşı sabır ve tahammül gösterenlere Allah’ın yardım ettiği”nin bildirilmesi, ardında da “Allah’ın kelimelerini değiştirecek hiç kimsenin olmadığı” gerçeğine vurgu yapılması, bu iki cümle arasındaki bağlantıyı göstermektedir.
Çünkü, sabrın mükâfatı, vahyin değişmemesi olamaz. Gelen yardımın vahyin değişip değişmemesiyle bir alakası yoktur.
Burada tek bir açıklama vardır o da: “sabır gösterenlere Allah’ın yardımının gelmesi, eskiden beri yürürlükte olan ilahi bir prensip olduğu” gerçeğinin vurgulanmasıdır.
“Onlar (takva sahibi müminler) için dünya hayatında da âhirette de müjde vardır. Allah’ın kelimelerinde (hükümlerinde, verdiği sözlerinde) asla değişiklik olmaz. İşte bu müjdeler en büyük mutluluktur.” (Yunus, 10/64)
mealindeki ayette ise, “Müminler için hem dünyada hem ahirette müjdelerin olduğu” bildirilmiştir. Ardından da “Allah’ın kelimelerinde bir değişiklik asla olmaz” mealindeki ifadeye yer verilmiştir.
Dikkatle bakılırsa, burada da “müjdeler” ile “Kur’an’ın sözlerinin değişmemesi” arasında bir ilişki yoktur.
Çünkü, bu müjdelerin tahakkuk edip etmemesi, Kur’an’ın tahrife uğrayıp uğramasıyla hiçbir ilgisi olamaz. Zira, her iki durumda da “Allah bir müjdeyi söz vermişse” onun bu hükmü, bu vaadi, bu kararı mutlaka gerçekleşecektir.
Demek ki, bu ayette “kelimeler”den maksat, Allah’ın hükmü, vaadi ve prensipleridir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- "Allah'ın sözlerini değiştirebilecek hiçbir kuvvet yoktur."(Enam, 6/34) ayeti ile "Biz bir ayetin hükmünü diğer bir ayetle değiştirirsek."(Bakara, 2/106) ayeti bir çelişki değil midir?
- Bakara 106’da değişiklikler olabilir denildiği halde, Fetih 23, Fatır 43’de ise Allah’ın kanununda değişiklik olamaz denilmesi, ayetler arasında bir çelişki anlamına mı gelir?
- Nesh / nesih ve tarihsellik nedir, aralarında bir ilişki ve bağlantı var mı varsa nasıldır?
- "Her ümmetin bir peygamberi vardır..." (Yunus, 10/47) ayetine göre, fetret devrinde ümmetlere peygamberlerin gelmemesi çelişki olmaz mı?
- Kur’an’ın Edebi Yönü
- Nisa suresi 117-119. ayetleri klonlamaya işaret eder mi?
- Talak suresinin 12. ayetinde geçen "emrin, bunlar (yer-gök) arasından inip durması" ne demektir?
- Allah, aciz kullarını sevmez mi?
- İmam Şafii neden kurban keserken besmeleyi söylemeyi sünnet kabul etmiş?
- Kıyamet günü yalan söyleyenler olmayacaksa, Enam suresi 24. ayete göre yalancıların durumu nasıl açıklanabilir?