Allah'ın bu sınavı neden yaptığına dair tatmin edici cevap göremiyorum!

Tarih: 27.12.2016 - 01:04 | Güncelleme:

Soru Detayı

1. Bunu bir hesap sorma olarak değil;sadece araştırma,kafamdaki soruya tatmin edici cevap arama olarak görün.
2. Bunun anoloji olmadığını ve bir insanın Allah onun cehenneme gideceğini bildiği için cehenneme gitmediğini, kendi iradesiyle cehennemi tercih ettiği için cehenneme gideceğini bildiğimi belirtmek istiyorum. Sadece bir örnek verme bu.Bu anolojiyse ‘’Öğretmen nasıl kimin başarılı olacağını öğrenmek için sınav yapıyorsa Allah da öyle sınav yapıyor ’’sözü de anolojidir.
3. Üstelik neden hep sınav yapan öğretmen örneği veriliyor? Öğretmen bu sınavı yapmak zorunda olduğundan ve yapmazsa hem öğrencilerin hem de kendisinin olumsuz durum yaşayacağından dolayı yapıyor.
SORUM:
- Bir insan az merhametiyle evladını yanlış işler yapabileceği ve sonunda kötü şeyler yaşayabileceği yere göndermek yerine emin elde tutmayı seçerken, çok merhameti olan Allah neden onu sonunda yanabileceği imtihana gönderiyor?
- Hani Allah insandan çok daha fazla merhametliydi? 
- Bu arada bu soru kafamı çok karıştırıyor.

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Evvela akıl yürütmenin anolojik olması onu geçersiz kılmaz.

Anoloji, dedüktif ve ündüktif akıl yürütmelerle birlikte bir üçüncü akıl yürütme biçimidir.

Aynı şekilde dedüktif bir akıl yürütmede de bu sonuca kolaylıkla ulaşılabilir.

Örnek: Allah ADİLDİR. Adil olmak yargılamayı ve sınamayı gerektirir. O halde sınanma ve yargılanma adildir.

Ya da indüktif bir akıl yürütme de bu konuda mümkündür.

Örneğin evrendeki tüm gözlemleyebildiğimiz tikel varlıklar (hayvanlar, bitkiler, madenler) bir üst aşamaya geçmek için bir üst yapı ile sınanmaktadırlar. O halde insan da sınanmalıdır.

Dünyadaki sınav ile ilahi merhamet arasındaki ilişki ise dolaylı değil doğrusaldır. Zira aksi takdirde merhamete layık olanla adalete layık olan arasındaki fark ortaya çıkmayacaktır.

Zalime merhamet ise her şeyden önce merhametin hakikatine zıttır.

İlahi merhamete nail olanların dünyada imtihan vesilesi ile çektikleri geçici sıkıntılar, onların eşsiz ve benzersiz merhamete sonsuz hayat itibariyle ulaşmalarını sağlamaktadır.

O halde merhamet kendisine layık olanı aradığı gibi adalet de aramaktadır.

Tüm ilahi sıfatlar bu şekilde kendi mazharlarını bulmaktadırlar.

Eğer hiçbir sıkıntı çekilmeden merhamet olunsaydı bunun merhamet olduğu asla bizler tarafından bilinemezdi. Zira yaratılmışlar ancak zıtları ile hakikatleri bilebilmektedirler.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
Okunma sayısı : 1.000+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun