Allah, oğlu olsa neden cezalandırmayacak?

Tarih: 07.11.2022 - 08:54 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Yüce Allah bir ayetinde şöyle buyuruyor de ki Hristiyanlar ve Yahudiler kendilerine Allah’ın oğullarıyız diyor öyleyse neden kendileri günah işlediği zaman cezalandırılıyor yani Allah haşa oğlu olsa günah işlese bile cezalandırmayacak ama bizi cezalandıracak biz daha önemsiziz demek? Oysaki biz de can taşıyoruz bize yazık değil mi?
- Bir vakit namaz kılmamanın cezası bile 80 sene cehennem çok aşırı fazla değil mi? Allah merhametli madem neden 1 vakit için 80 sene yanıyoruz üstelik ahiret vaktiyle.

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Ayetin açıklamasını yaptıktan sonra, soruda geçen konuya kısaca cevap vereceğiz.

Rivayete göre Hz. Peygamber (asm), yanına gelerek kendisiyle (muhtemelen din konularında) konuşma yapan bir grup Yahudiyi İslam dinine davet etmiş; kabul etmedikleri takdirde Allah’ın azabına uğrayacaklarını söylemiş; Yahudiler de “Bizi bununla nasıl korkutursun? Oysa biz Allah’ın oğulları ve sevgili kullarıyız.” demişler, bunun üzerine bu ayet inmiştir. (Taberî, 6/164-165)

O dönemde Müslümanlarla Yahudiler arasında barış antlaşması bulunduğundan Hz. Peygamber’in (asm) bu daveti tamamen barışçı bir davet olup onları uyardığı azap da ahiret azabı olmalıdır.

“Biz Allah’ın oğulları ve sevgili kullarıyız.” sözüyle bazı Yahudiler, Allah’ın oğlu dedikleri Hz. Üzeyir’e mensup olduklarını, Hristiyanlar da Allah’ın oğlu olduğuna inandıkları Hz. İsa’ya mensup olduklarını (bk. Tevbe 9/30), dolayısıyla ayrıcalığa sahip bulunduklarını ifade etmek istemişler veya doğrudan doğruya Allah’a bağlılıklarını kastederek Allah’ın kendilerine bir baba gibi şefkatli ve merhametli davranacağını, kendilerinin de onun oğullarıymış gibi Allah’a yakın ve onun katında değerli olduklarını iddia etmişlerdir.

Bu kuruntu Yahudilerin inancı haline geldiği için kendilerini dünyanın efendileri olarak görüyorlar; Allah’ın, diğer milletleri Yahudilerin emrine verdiğine inanıyorlardı. Hristiyanlar da Allah’ın “Kutsal baba!” olduğunu, bu sebeple kendilerine şefkatle muamele edeceğini savunuyorlardı.

Her ne kadar İncil’de Allah’ın Hz. İsa’nın ve Hıristiyanların babası olduğunu ifade eden pasajlara sıkça rastlanırsa da (bk. Matta, 2/15; 5/9, 45, 48; 6/9; 11/27), ilim adamları bu ifadelerin mecaz olduğu ve Allah’ın büyüklüğünü, yüceliğini, şefkat ve merhametini ifade ettiği kanaatindedirler. (Elmalılı, 3/1632; İbn Aşur, 6/156)

Ehl-i kitap burada babanın bazen oğlunu sevmeyebileceğini düşünerek ve muhtemel bir itirazı karşılamak için kendilerinin aynı zamanda Allah’ın sevgili kulları olduklarını da eklemişlerdir. Fakat yüce Allah, “De ki: Öyleyse Allah günahlarınızdan dolayı sizi niçin cezalandırıyor?” buyurarak bu iddiaların dayanaksız olduğunu göstermişti. Şefkatli ve merhametli bir baba hiçbir zaman çocuklarını eğitme amacı dışında cezalandırmaz ve eziyet çekmesine razı olmaz. Oysa Yahudiler bir taraftan Allah’ın oğulları ve sevgilileri olduklarını iddia ederken diğer taraftan da ahirette azap çekeceklerini, sayılı günlerde de olsa ateşte yanacaklarını itiraf etmişlerdir. (bk. Bakara 2/80)

Hıristiyanlar ise insanlığın babası olan Hz. Adem’in hatası sebebiyle bütün insanların ahiret azabına müstahak olduklarını, Hz. İsa’nın, atalarından intikal etmiş olan bu günahın affedilmesi için kendini feda ettiğini iddia etmektedirler. (İbn Aşur, 6/156; Günay Tümer, “Aslî Günah”, DİA, 3/496-497)

Öte yandan, Allah onları dünyada da cezalandırmıştır. Nitekim Yahudiler tarih boyunca birçok defa başka milletlerin esiri olmuşlar, yurtlarından sürülmüşler ve katliamlara maruz kalmışlardır. Aynı şekilde Hıristiyanlar da çeşitli cezalara çarptırılmışlardır. Ehl-i kitap iddia ettikleri gibi Allah’ın oğulları olsalardı Allah onları böyle felâketlere maruz bırakır mıydı? Elbetteki hayır! Onlar Allah’ın oğulları değil, onun yarattığı sıradan insanlardır.

Bu açıklamadan şu sonuçlar çıkar:

1. "Ehl-i kitap iddia ettikleri gibi Allah’ın oğulları olsalardı Allah onları böyle felaketlere maruz bırakmazdı; yani onlar günah ve suç işleyip cezayı hak etmezlerdi; böyle olunca da ceza görmezlerdi. Şu halde suç ve günah işleyenlerin "Allah'ın oğulları ve sevgilileri" olduklarını iddia etmeleri tutarsızdır.

2. Suç işleseler bile ceza görmeyecekleri ayette ifade edilmiyor, bu mana anlamın tersinden (mefhumun muhalifinden) çıkarılıyor ki, bu kavram dini hüküm çıkarmak için kullanılamaz.

İlave bilgi için tıklayınız:

Bir vakit namaz kılmamanın cezası, seksen yıl cehennem azabı, diye ...

Neden cehennemde ateşle azap edilecek, başka yöntem kalmadı mı ...

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
Okunma sayısı : 100+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun