Tarikatta şeyhten tövbe (el alma) hakkında bilgi verir misiniz?
- O zamanki insanlar Efendimiz (asm)'in elinden tutup Allah'a tövbe eder miydi?
- Bazı kimseler bugünkü Allah dostlarının ellerinden tutup Allah'a tövbe ediyorlar. Bu Allah dostlarının vekil tayin edip yanına gelemeyen insanlar için, bu vekiller insanların elinden tutup Allah'a tövbe ettiriyorlar.
- Efendimiz (asm) böyle bir şey yapar mıydı, kendiside vekil tayin eder miydi?
Değerli kardeşimiz,
"El almak / el vermek" hadisesi tarikatlar ile ilgili bir adaptır. Şöyle ki:
Bir havalide tarikatın bir kolunu temsil eden bir şeyh veya efendi olur. Bu zata intisap edip takip etmek ve ondan ve tarikatın feyizlerinden istifade etmek isteyenler olabilir.
Bu kişiler, şeyhin elini tutup hem tarikat alma hem de günahlarından tövbe / istiğfar etme ve bir daha günah işlememeye niyet etme anlamında bir manevi bağ teşkil ederler. Bu durumda şeyhin kuvvet ve dirayeti ne kadarsa, kendi müritlerine tasarruf eder. Mürit de “beni nezaret ve takip ediyor” diye şeyhinden çekindiği için, günah işlememeye azami dikkat eder.
Yüz yıllarca hükmünü bu şekilde icra etmiş olan tarikat ve el alma faaliyetleri, insanları Allah’a ulaştırmanın ve Allah’a sevdirmenin müessir bir yolu idiler. Fakat şimdiki zamanlarda, bu manada bir efendi ve müritlerine nezaret edecek kapasitede bir şeyh bulmanın biraz zor olacağı kanaatindeyiz. Çünkü çoğunlukla bu zamanın insanlarına ve bu asrın ruhuna uygun bir hareket tarzı sergilenmemektedir.
Bu noktadan asrımızın ruhuna uygun bir İslamı yaşama tarzı olarak, ilim ve sohbet üzerine tesis edilmiş ve “birlikten kuvvet doğar” hakikatini ciddi bir şekilde tesis eden, cemaatleri daha müessir görmekteyiz.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- SAKAL
- Sünnet yerine kaza namazı kılınabilir mi? Bir namaz için hem kazaya hem nafileye niyet edilir mi? Kaza namazı aynı zamanda nafile yerine geçer mi?
- HABEŞİSTAN HİCRETİ
- Bid'at konusunda bilgi verir misiniz? Bid'at nedir? Tüm bid'atlar haram mıdır; iyi niyetli bidatlar da mı haram?
- NEBİ
- SAKALEYN
- Deccalin alnında kafir yazılması mecaz bir ifade mi? Kıyamete yakın inananların alnında mümin, kafirlerin alnında kafir yazısı olacağı söyleniyor...
- Übeyy bin Halef, Rasülullah (sav)'ın eliyle hangi savaşta öldürülmüştür?
- SECDE
- Zümer Suresi 6. ayette geçen, "anne karnındaki üç karanlık devre" nedir; bilimsel açıklaması var mı?
Yorumlar
kesinlikle her zamanda bir gavs ve onu bilen ve onun da bildiği tanıdığı veliler grubu vardır.onları bulmak zor olabilir ama yok demek biraz basit olmazmı.ayrıca bu zamanda dünya sevgisi ve günahlar tam zirve noktasında olduğundan bizler Allah dostlarından habersiz kalmışız.ben Allah dostlarını görmek istiyorum diyenlere bildiklerimi tavsiye ederim arkadaşlar gidip görmek güzeldir yani en azından bu zamanda böyle insanlar var mı yok mu endişemiz ortadan kalkar.Allah dostları bizler gibi günah ortamlarında yaşamıyorlar onlar kendi köylerini kurup allahın dinini en iyi yaşamak ve yaşatmak gayesini taşıyorlar.Allah sizlerden razı olsun.
yazınız güzel ama şu son kısım "Bu noktadan asrımızın ruhuna uygun bir İslamı yaşama tarzı olarak, ilim ve sohbet üzerine tesis edilmiş ve “birlikten kuvvet doğar” hakikatini ciddi bir şekilde tesis eden, cemaatleri daha müessir görmekteyiz." bu ifadelerden bazı güzel yollar kapanabilir insanların gözünde.
değerli müslüman kardeşim;
bu konuyla ilgili emin konuşmak hiçte güzel olmamış.yazınızın son kısmını kasdediyorum.çünkü Allah (c.c.) ümmet-i Muhammed'i hiçbir zaman başıboş bırakmamıştır ve bu dönemde de bırakmamıştır.bu sebeple "şimdiki zamanlarda bu manada bir efendi ve müritlerine nezaret edecek kapasitede bir şeyh bulmanın biraz zor olacağı kanaatindeyiz" gibi ifadeler bence isabetsiz olmuş.Hakkınızı helal edin Allah'a emanet olun.
Öncelikle belirteyim ki site çok güzel. İstifade etmeye çalışalım.
Günümüzde cemaatle dini yaşamak artık bir zarurat halini almıştır. haddizatında İslamiyet de bir cemaat dinidir. Cemaatler farklı farklı fakat amaç birdir. Bu farklılıkları bir ayrılık değil Allahın rahmeti olarak düşünmelidir. Bu açıdan bakıldığında herhangi bir meşrebe mensub olanlarla birlikte dinini yaşamak isteyenlerin önünü tıkayarak şüpheye düşürecek ve ya yanlış anlaşılabilecek tarzda yorumların yapılmamasının doğru olacağını düşünüyorum.
Kurbanlar yazıyı okuyunca ben de biraz huzursuz oldum , anca ; ben sizi anlarım siz beni anlarsınız,,, ama said nursi hz.'nin çok hoş bir sözü vardır der ki " HER DOĞRU HER YERDE SÖYLENMEZ " sizsizliği yaşayın alacak olan alır yeterki yüce ALLAH (cc.) mühürünü açsın, selametle..
bende yaşadığım bir olayı sizlerle paylaşmak isterim.Bende soruyu soran kerdeşim gibi kendimi geliştirme meraklisi biriyim.sohbet etmek ve dinlemek amaçlı gittiğim grup bana seyhlerinin resmini gösterdiler işte bizim hocamız dediler ve bana tevbe verdiler.Ben buna itiraz etmedim çünkü tevbe etmek dinen farz'dır diye biliyorum.Şartlar sundular ve baktığım şartların da dinen bir sakıncalı yanı yoktu.Sonucta onların soyledıgı seyı ben Allah c.c için yapacağım niyeti taşıyorum.Bana zarar gelmedi yaptığım için.Ayrıca bana tevbe vermek isteyen hocaya benim kendi tevbem var ve ben ona uyuyorum deyip güldüm.Ama sonucta tevbe etmek suç değil, yinede tevbe aldım.ölüm rabıtasınıda ben kendi kendime yaptığım için onların söylemesiyle yaptırması benim kendi düşüncelerimden beni alı koymadı.Orda şefaat dilediğim Allah c.c ve Peygamber s.a.v efendimizdir.Şeyhlerinden şefaat dileyende olabilir.Bende dileyebilirim sırasıyla ama.Sonuçta şunu bilmek gereklidir.Hocalarım benden daha iyi bilirler. Alimlerin ulemaların şeyhlerin veya kendi öğrencilerine şefaat edebileceği kitabımızda yazmaktadır. Bunun bilinciyle bu tur yollara gidilmiştir.Yanlışlık yoktur. Kimine bu eksik gelir kimine fazla herkes doğruya giden yolu seçmesi bir şekilde seçsin de ister Hz Ali muhabbetiyle isterse Hz mevlana yoluyla istersede bir şeyh yoluyla olsun. Bu yolların birini seçenler, kendini ifade eden yolunu bu şekilde bulmuşlardır.Başkalarıda başka şekillerde bulabilir.O yüzden onların seçimlerine bizim karışmamız öyledir veya böyledir dememiz doğru olmayacaktır. Allah (c.c) Yanlış yolu bize doğru diye gösterenlerden muhafaza etsin.
arkdaslar son cümleyi bence yanlış anlamışsınız orada şeyh yada mürşit yoktur demiyor ama azdır diyor Gerçekten de günümüzde insanı Allaha yaklaştıracak insan sayısı eskiye nazaran çook azdır. Allah razı olsun.
sayın editör son cümlenizde size kesinlikle katılmıyorum bence yanlış olmuş.Bir bilseniz...
Allah birdir, kitabımız bir ve Hz . Muhammed ümmetiyiz. Bu ayrılılıklar neden.
kısaca okudum ve bana ters geliyor bir insandan korkup günah işlemiyeceksin bir insanoğlu aklına gelecek ve ona göre kendine çeki düzen vereceksin ve onu düşünerek rabıta yapacağız ben ölüm rabıtasından başka bir rabıta düşünemiyorum bir yerde şeyhi en üste çıkarıp seviyormuş gibi geliyor bana ama anne baba, hoca, peygamber ve allah sevgisinin de bir seviyesi olduğunu düşünüyorum bilmem anlatabildim mi...
bir insandan korkup günah işlememek değildir o insanın vesilesiyle Allah (cc)dan korkup daha edepli olup Allahı (cc) daha fazla tesbih etmektir maksat. tevbe almak nedir bilmiyorum ama farklı dersler de mevcuttur zikir ve günlük dersler bulunmaktadır. şeyhi olmayanın şeyhi şeytandır diye bir söz var. nasıl ki mevlana şemsi tebriziye aşık o yoldada Allaha (cc) yakınlaşmış şeyhleri bir vesile olarak görüp sevmeliyiz...
Allah'ım umarım biricik editörümüze tasavvufun şevkini güzelliğini tadını aşkını ve muhabbetini nasip eyle..ona dostlarını görünce seni hatırlaması için rahmet eyle...amin ecmain...
ölümün bizi nerde beklediği belli değil, iyisimi biz onu her yerde bekleyelim. amacımız Allaha ulaşmak. yolumuz bir. hepinizden Allah razı olsun
yazı çok isabetli ve tesbitler de çok yerinde olmuş özellikle son kısım. maalesef toplum olarak bir şeyleri gözümüzde çok büyüttüğümüz için reel bakamıyoruz. ama malesef gerçek bu.. her devrin hastalıklarına ilaç farklıdır ama bu eski ilaç zehirdir demek değildir.
Hiç bir Allah dostu diğerini red etmez.Ayrılıkları araya sokan Rahmanin has kulları değildir o kulların yanında duranlardır.Yani sen ben o, fakat onlar hiç birbirlerini ayrı görmezler.Nasılki Hz. mevlana ile Hz. Saidi nursi aynı aşkla ve aynı sevgiyle bir araya geliyor bunun gibi.Fakat gerçekten sorun edilecekse bu dahi sorun edilmemeli, ya hiç bir yere gitmeyenlere ne demeli?O şuncu bu buncu diyene ee peki sen necisin diye bilmeli?Bak ben sohbete gidiyorum fakat sen hiç birşey yapmıyorsun demeli.Kiminin ilim bilim öğrenmeye gücü yok kimininse yaşı geçmiş iyi amel gerçekleştirmede de geç kalmış ee ne yapsın kapıdamı kalsın?Yolu kısa tutmak ister tevbe alır zikre oturur, e fenamı eder?Kişi sevdiğiyle beraberdir. Kim birini sever onu çok sık anar!Tevbe alıp kurtulmuş olunmuyor demek ki insan Rabbini doğru şekilde anmaya başlıyor.Edeple başlıyor edeple bitiyor.Ve yaptığı herseyde edepleniyor çünkü herşeyin adabı var.Bu Rabbi anma bile olsa bunda edep gözetiyor.
yazınız güzel olmuş; ama sonu iyi değil. ...
kardeşler yorumlarınız için Allah razi olsun ama son cümle yetersiz geldi.
Bu zaman da hala kamil ve mükemmil mürşidler var.İnşeallah kıyamet gününe kadarda devam edecektir.Bu zaman da ki kamil ve mükemmil mürşidler eski nazaran ahirzaman hasebi olması nedeniyle irşadları dahada kuvvetli kılmış rabbimiz.Niyet Allah için olduktan sonra Arayan bulur mürşidini..
efendim, bir yorumcu arkadaşımın da dediği gibi Allah(cc) her asırda insanları yanlız bırakmamıştır. peygamberlerden sonra irşad görevini Allah veli kullarına vermiştir. müslüman yaşayışını devrin gereklerine göre değil islamın ona emrettiği şablonlara göre yaşar. mürşid bulma konusunda ise Allah'a dua edin O sizi sevdiği bir kuluna iletir merak etmeyin.yeter ki derdimiz Allah olsun. bundan kolay ne var. Allah'a gitmek isteyene Allah koşarak gelir.
Evet Syn Editörüm..Bazı Arkadaslarıma katılıyorum.. İnanın Bu zamanda da Müridlerine Manevi Tasarrufu Aşılayan Nice Mürsid-i Kamiller bulunmaktadır..
Allah kıyamete kadar bütün insanlara peygamber efendimizin varislerini gönderecektir. Bulunduğumuz yerde olmaması hiçbir yerde olmaması anlamına gelmez. ...
Dinimizi başta Kuran olmak üzere güvenilir kaynaklardan öğrenelim, bunun yanında bilgimizi geliştirmek adına İslam literatüründe genel kabul görmüş eserleri okuyalım. ...
Bazı arkadaşlar yazıdan alınmışlar. Fakat hakkın hatırı âlidir, halkın hatırına feda edilmez düsturuyla gayet güzel bir cevap olmuş. Hayat bir sınavdan ibarettir ve bu sınav da o kadar kolay bir sınav değildir. İnsanlar gidip tövbe alıp kurtulacaksa ben neden bir sürü kitap okumak, ilim tahsil etmek vs. zorunda olayım. Bu kadar kolaysa herkes gitsin tövbe alsın kurtulsun... Hepinizden Allah razı olsun. Bize tahkiki iman nasib eylesin.
cevabınız için teşekkür ederim öncelikle ama bizi izleyen bir Allah var zaten önce ondan korkmalıyız diye düşünüyorum mürşid dediğiniz bir öğretmen gibi davransa bence daha şirkten uzak olur vede haklısınız bu zamanda Allah dostu bulmak zor bir mevlana şems bunların hayatına bakınca inanasım gelmiyor açıkcası tekrar teşekkürler :)