Sabah namazında kıraat ve diğer zikrler aşikar mı gizli mi okunur?
Değerli kardeşimiz,
Öğle ve ikindi namazları tek başına da kılınsa, cemaatle de kılınsa kıraatin gizli yapılması vaciptir. Tek başına kılan kimse veya imam kendi işiteceği kadar bir ses çıkararak Fatiha ve sûreyi okur. Gündüz kılınan nafile namazlarda da gizli okumak aynı şekilde vaciptir.
Cemaatle kılınan sabah, cuma, bayram, teravih ve vitir namazlarının bütün rekâtlarında, akşam ve yatsı namazlarının ilk iki rekâtında kıraatı cehrî yapmak, yani sesli okumak vaciptir. Akşam namazının üçüncü rekâtında, yatsı namazının da son iki rekâtında gizli okumak vaciptir. Ancak, tek başına sabah, akşam ve yatsı namazını kılan kimse, isterse kıraati sesli yapar, dilerse gizli olarak okur.
Bu kıraat şekillerinin gündüz namazlarında gizli, gece namazlarında, cuma ve bayram namazlarında açıktan okunmasının hikmeti de tefsirlerimizde şöyle anlatılmaktadır:
Resul-i Ekrem Efendimiz (a.s.m.) İslâma dâvetin ilk yıllarında tebliğ vazifesini gizli olarak yapıyordu. Sahabîlere namaz kıldırdığı zaman da kıraatte sesini yükseltir, namazları cehri kıldırırdı. Müşrikler Peygamberimizin (asm) sesli kıraatini duyunca şiirlerle ve uydurdukları sözlerle karıştırmaya başladılar. Peygamberimize (asm) de hakaret ederek işi alay etmeye kadar vardırdılar. Müşriklerin bu çirkin hareketine meydan verilmemesi ve Müslümanların eziyetlere maruz kalmamaları için bir âyet-i kerime nazil oldu:
“Namazında sesini ne çok yükselt, ne de fazlaca kıs; ikisi ortasında bir yol tut.”1
Âyette, müşriklerin duymalarına mâni olmak için Peygamberimizin (asm) sesini yükseltmemesi isteniyordu.2 Bundan sonra Peygamberimiz (asm), öğle ve ikindi namazlarında, müşriklerin eziyetiyle muhatap olamamak için kıraatı gizli yaptı. Akşam namazı vakit ise onların yemek saati, yatsı ve sabah da uyku saatleri olduğundan bu namazlardaki kıraati açıktan yaptı. Cuma ve bayram namazları da zaten Hicretten sonra farz ve vacip kılındığından, müşriklerin de bir zararı olmayacağından kıraatler cehrî oldu.
Dipnotlar:
1. İsrâ Sûresi, 110.
2. İmam ez-Zemahşerî, Tefsîrü’l-Keşşâf. (Kahire: Dârü’l-Mushaf, 1397-1977), 3:196.
(Mehmed Paksu, İbadet Hayatımız)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Namazın gizli veya aşikar kılınması, Fatiha ve zammı sureye mi aittir?
- Münferit namaz kılanın kıraatinde ses düzeyi nasıl olmalı?
- Öğle ve ikindi namazlarında kıraat nasıl yerine getirilir? Tekbir ve tesbihler gizli mi aşikar mı okunur?
- Namazlarda kıraatin, gündüz gizli gece sesli okunmasının hikmeti nedir?
- Namaz kılarken sureleri sesli okumak zorunda mıyız? Ezan okunurken müezzinle ezanı söylememiz gerekir mi?
- Yapılmadığında günah olan tahrimen mekruhlar nelerdir?
- Sabah namazı kazaya kalırsa, kıraatinin sesli okunması caiz mi? Kaza namazlarında sesli sessiz kıraat kuralı uygulanır mı? Ayrıca kaza namazını kılmak için belli bir vakit var mı?
- CEHR
- Teheccüd, evvabin gibi gece ve akşam nafileleri sesli kılınabilir mi?
- Gündüz kılınan namazlarda sesli okunur mu?