Yağ ve bal rivayeti, Tevrat’ın bozulmadığını mı gösterir?
- Abdullah İbn-i Amr, sık sık Tevrat okurmuş. Bir gece rüyasında bir elinde bal, diğerinde yağ tuttuğunu, bazen bal tutan elini, bazen de yağ tutan elini yaladığını görmektedir. Abdullah İbn-i Amr rüyasını Muhammed (asm)’e anlatır. Muhammed (asm), Abdullah’ın rüyasını iki kitap, yani bazen Tevrat bazen de Kuran okumasıyla yorumlar.” (Sahîh-i Buhârî, 6. cilt, 987. hadis, s. 439)
- Bu hadis Buhari’de bu şekilde geçiyor mu? Hangi kaynaklarda bu şekilde geçiyor?
- İbni Hanbel bir eserinde (Müsned olabilir) rivayet etmiş sahih olduğuna işaret etmiş bu hadis Tevrat’ın bozulmadığını mı gösterir?
Değerli kardeşimiz,
Hayır, Buhari’de böyle bir rivayet yok.
Esasen bu haliyle kaynak verme hatası var. Çünkü, Buhari’yi şerh eden kişinin aktardığı bilgi, sanki Buhari’de geçiyormuş gibi nakledilmiş. Oysa Buhari’yi şerh eden Kamil Miras bu rivayeti, başka bir hadis-i şerifi açıklarken “Bezzar’ın bir rivayetine göre...” diyerek nakleder.(1)
Bu rivayet başka kaynaklarda da geçmektedir.(2)
Ancak Heysemi, bu rivayetin zayıf olduğunu bildirmiştir.(3)
Eğer bu hadis, hükmen sahih düşünülürse, o vakit Abdullah b. Amr gibi sahabilerin Tevrat’ı veya İncil’i okuması sadece Yahudi ve Hristiyanların Peygamber Efendimize (asm) sordukları veya haber ettikleri bilgilerin doğrulanması kabilindendir. Aksi durum düşünülemez.(4)
Tevrat ve İncil’de elbette bazı doğrular olabilir. Nitekim Peygamber Efendimizin (asm) peygamberliğine işaret eden birçok delil bulunmuştur. Ancak bu durum, Tevrat’ın bozulmadığına delil olamaz.
Kaynaklar:
1) bk. Kamil Miras, Tecirid-i Sarih Tercümesi, 6/439.
2) bk. Ahmed, Müsned, Hadis No: 7067; Ebû Nuaym el-İsbahânî, Hilyetü’l-evliyâ ve tabakatü’l-asfiyâ, Matba‘atü’s-saâde, Mısır 1394, 1/286.
3) Mecmeu’z-zevaid, 7/184; bk. Süheyb Abdülcebbâr, el-Müsnedü’l-mevzûî el-câmi’ li’l-kütübi’l-aşra, 3/451.
4) bk. Şemseddîn ez-Zehebî, Siyeru a’lâ mi’n-nübelâ, Müessesetü’r-Risâle, Beyrût 1405, 3/86.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Tevrat lafzı neyi ifade eder?
- Buhari, neden Ehl-i beytten ziyade Muaviye’nin ailesinden hadis almıştır ve Ehl-i beyt hakkında hadisler azdır?
- Hz. Muhammed’in Kurayza Oğullarına uyguladığı Tevrat’ın hükmü, Tevrat’ın aslına uygun mudur? Onlara neden böyle bir hüküm uyguladı?
- Tevrat ve İncil'de Peygamberimizi müjdeleyen ayetler olduğu, o zaman biliniyor muydu?
- Peygamberimiz, Tevrat ile mi hükmetmiş?
- Buhari’nin 600.000 hadis bildiği yalandır, iddiasına ne dersiniz?
- Kasas suresi 49. ayete göre, Hz. Muhammed dönemindeki Tevrat’ın bozulmadığı anlamı çıkmaz mı?
- Hz. Aişe yalan mı söyledi?
- İlahi kitaplar, bir önceki kitap değiştirildikten sonra mı inmiştir?
- İncil’de şeriat kuralları neden yok?