Namazda okunan sûrelerin sırası nasıldır, sırasız okumanın hükmü nedir?
- Namaz kılarken Fatiha'dan sonra okunan sûreler sırayla okunmaz ise, sehiv secdesi yapmamız gerekir mi? - Namaz kılarken süreleri sırasına göre okumamak namazı bozar mı? Yani, önce gerideki sureyi okuyup sonra da ilk sureyi okusak, namaza bir sakınca verir mi?
Değerli kardeşimiz,
Namazda sûreler sırasına göre okunmadığı zaman sehiv secdesi gerekmez.
İkinci rekâtta, ilk rekâtta okuduğu sûre ve âyetin üstündeki sûre ve âyeti okumak namazı bozmaz, ancak mekruhtur. Aynı şekilde birinci ve ikinci rekâtta okuduğu iki sûre arasını, sadece bir sûre ile ayırmak da mekruhtur. Meselâ, birinci rekâtta Fîl sûresini, ikinci rekâtte de Mâûn sûresini okumak gibi. Arada Îlâf sûresi atlanmıştır. Kerahetten kurtulmak için, arada en az iki sûre bırakmalıdır.
Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir mikdar daha Kur'ân okunması gereken rekâtlarında, tam bir sûre okunması daha faziletlidir. Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekâtta, diğer kısmı da öteki rekâtta okunabilir, bunda kerahet yoktur.
Namazın bir rekâtinde bir sûrenin sonunu, diğer rekâtinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir.
Namazın bir rekâtinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekâtinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır.
Namazın bir rekâtında bir sûre, diğer rekâtında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur. Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet mikdarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz.
Namazda bir sûrenin bir âyetinden, arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir.
Bir rekâtta iki sûreyi toplayarak okumakda kerahet yoktur. Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur. Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekâtta toplanmaması daha iyidir.
Zaruret olmadıkça, bir rekâtta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur. Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir. Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur.
Namazda Kur'ân okunurken bir âyet yerine başka bir âyet okunsa bakılır: Eğer tam bir duraklama ile durduktan sonra başka âyete başlanmışsa, namaz bozulmaz.
Bir namazda âyet-i kerîme tekrarlansa veya bir sûre bir rekâtta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekâtta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özü bulunmadıkça mekruh olur.
Birinci rekâtta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekâtta da bu sûrenin okunması uygun olur. Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir. Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekâtta "Muavvizeteyn" sûrelerini okumuş ise, ikinci rekâtta Fatiha'dan sonra Bakara sûresinden bir mikdar okur.
İkinci rekâtta, birinci rekâtta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur. Kasden yapılmazsa mekruh olmaz. Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir. Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır. (bk. Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı Ansiklopedisi, 2/87)
Sırasıyla Kur'an sûreleri:
1. Fatiha | 58. Mücâdele | |
2. Bakara | 59. Haşr | |
3. Âl-i İmrân | 60. Mümtahine | |
4. Nisâ | 61. Saff | |
5. Mâide | 62. Cum'a | |
6. En'am | 63. Münâfikûn | |
7. Â'raf | 64. Teğabûn | |
8. Enfâl | 65. Talâk | |
9. Tevbe | 66. Tahrîm | |
10. Yûnus | 67. Mülk | |
11. Hûd | 68. Kalem | |
12. Yûsuf | 69. Hâkka | |
13. Râd | 70. Meâric | |
14. İbrahim | 71. Nûh | |
15. Hicr | 72. Cin | |
16. Nahl | 73. Müzzemmil | |
17. İsrâ | 74. Müddessir | |
18. Kehf | 75. Kıyâmet | |
19. Meryem | 76. İnsân | |
20. Tâhâ | 77. Mürselât | |
21. Enbiyâ | 78. Nebe | |
22. Hac | 79. Nâziât | |
23. Mü'minûn | 80. Abese | |
24. Nûr | 81. Tekvir | |
25. Furkân | 82. İnfitâr | |
26. Şuarâ | 83. Mutaffifîn | |
27. Neml | 84. İnşikak | |
28. Kasas | 85. Burûc | |
29. Ankebût | 86. Târık | |
30. Rûm | 87. A'lâ | |
31. Lokman | 88. Ğâşiye | |
32. Secde | 89. Fecr | |
33. Ahzâb | 90. Beled | |
34. Sebe | 91. Şems | |
35. Fâtır | 92. Leyl | |
36. Yâsîn | 93. Duhâ | |
37. Sâffat | 94. İnşirâh | |
38. Sâd | 95. Tîn | |
39. Zümer | 96. Alak | |
40. Mü'min | 97. Kadir | |
41. Fussilet | 98. Beyyine | |
42. Şûrâ | 99. Zilzâl | |
43. Zuhruf | 100. Adiyât | |
44. Duhân | 101. Kâri | |
45. Câsiye | 102. Tekâsür | |
46. Ahkaf | 103. Asr | |
47. Muhammed | 104. Hümeze | |
48. Fetih | 105. Fil | |
49. Hucurat | 106. Kureyş | |
50. Kaf | 107. Mâun | |
51. Zâriyât | 108. Kevser | |
52. Tûr | 109. Kâfirûn | |
53. Necm | 110. Nasr | |
54. Kamer | 111. Leheb | |
55. Rahmân | 112. İhlâs | |
56. Vâkıa | 113. Felak | |
57. Hadîd | 114. Nâs. |
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Namazın kıraati hangi tertip üzere yapılmalıdır? Namazın her iki rekaatinde aynı sure sehven okunsa, sehiv secdesi gerekir mi?..
- Namaz surelerini hangi sıra ile okumalıyız?
- Peygamber Efendimiz namazda hangi sure ve ayetleri okurdu?
- Namazın kıraatinde bir ayet atlayıp devam etmek, bir harf yerine başka bir harf (peltek "se" yerine normal "se") okumak namazı bozar mı?
- Namazın ilk rekatında okuduğumuz sure ile ikinci rekatta okuduğumuz sure arasında, uzunluk bakımdan fark olması önemli midir?
- Şafii Mezhebi'nde namazlarda okunacak sure ve ayetler, sırası ile mi okunmalıdır?
- Dört rekatlı namazda, imama birinci rekattan sonraki rekatlarda (üçüncü rekatta) yetişen kimse (mesbuk) namazı nasıl tamamlar?
- Namazda Fatiha'dan sonra, farklı surelerden ayetler aynı rekatta okunabilir mi? Okunmuşsa kılınan namazın hükmü nedir?
- Cemaatle namaz kılarken 3. ve 4. rekatlarda imam içinden okurken biz de fatihayı okuyor muyuz?
- Namazda, Surelerin Okunuş Sırası Var mıdır, Hükmü Nedir?!..