Nahl suresi 78. ayette geçen kulaklar, gözler ve kalpler neden yaratılışa göre sıralanmamıştır?

Tarih: 05.09.2014 - 09:24 | Güncelleme:

Soru Detayı

NAHL 78: Siz, hiçbir şey bilmezken Allah, sizi analarınız karnından çıkardı; şükredesiniz diye size KULAKLAR, GÖZLER ve KALPLER verdi.

- Burada dikkat çekilen sıra Kuran da her zaman böyle geçiyor. Bilime göre bu organların gelişim sırası bu değil. Yardımcı olursanız sevinirim.

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Ayetin meali şöyledir:

"Sizler hiçbir şey bilmez bir durumdayken, Allah sizi analarınızın karnın­dan dışarı çıkardı; şükredesiniz diye size kulaklar, gözler, kalpler verdi."

Buradaki sırlama, mutlaka yaratılış sırasına takip etmek zorunda değildir. Bazı ayetlerde ona da işaret olabilir, fakat burada -kolaydan zora doğru- alınan bilginin bir sırlaması olabilir.

Örneğin, Kur’an’ın ders verdiği en büyük konu olan Allah’ı tanıma noktasında elde edilen bilginin -kolaydan zora doğru- sıralaması bu ayetteki gibidir.

Önce insanlar kulaklarıyla peygamberlerden ve onların varislerinden duydukları bilgilerle Allah’ı tanımaya çalışırlar.

Daha sonra kâinat çapında göze hitap eden ontolojik deliller devreye girer.

Daha sonra, pratik bilgiler yanında nazari olarak değişik istidlal yoluyla alınan bilgilere sıra gelir. Kalb aynı zamanda aklı da içine alır.

Demek ki marifetullah konusunda kolaydan zora, basitten derinlemesine olan bilgiye doğru devreye girmesi gereken ilk organ kulaklar, sonra gözler, sonra da kalb ve akıldır. (krş. Razi, İbn Aşur, ilgili ayetin tefsiri)

Demek ki Allah, kendisiyle emir ve nehyi dinlememiz için bize ku­lakları, ilâhî kudretin sanatının eserlerini görmemiz için gözleri, bunların va­sıtası ile de O'nu bilmeye ulaşmanız için kalpleri-akılalrı vermiştir.

Aslında insanın, doğuştan gelen başka eksikleri de bulunduğu halde, ayette özellikle onun "hiçbir şey bilmez" oluşuna dikkat çekilmesi ve Cenâb-ı Hakk'ın insanlara "kulaklar, gözler, kalpler (akıllar)" verdiğinin hatırlatılması, insanın en değerli özelliğinin bilgi ve düşünme kapasitesi olduğuna ve nimete şükretmek ge­rektiğine işaret etmesi bakımından anlamlıdır.

Bu hususa burada dikkat çekilmesi, muhatabın bundan sonraki ayetlerde ele alınan konular üzerinde düşünüp bunlar­dan hidayet ve hayra yöneltici dersler çıkarmasını sağlamak bakımından da önem­li görünmektedir.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun