Kişiyi münafık yapan kelime nedir?
- Hz. Huzeyfe’nin günde on defa duyduğu münafık eden kelime nedir?
- Hazret-i Huzeyfe (radıyallahü anh)’dan rivayet edilmiştir:
"Peygamberimiz zamanında bir adam bir kelime söyledi. Ve o kelime ile münafık oldu. Ben şimdi o sözü her birinizden günde on defa işitiyorum."
- Burada geçen kelime nedir?
Değerli kardeşimiz,
İlgili rivayet şöyledir:
ان الرجل ليتكلم بالكلمة على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم فيصير بها منافقا واني لاسمعها من احدكم اليوم في المجلس عشر مرات
Hz. Huzeyfe şöyle demiştir:
Peygamberimiz zamanında bir adam bir kelime söyledi. Ve o kelime ile münafık oldu. Ben şimdi o sözü her birinizden günde on defa (başka bir rivayete göre dört defa) işitiyorum.” (Müsned, 16/576, no: 23171; 16/587, no: 23205)
Görüldüğü üzere, Hz. Huzeyfe bu açıklamasında herhangi bir kelime söylememiştir.
Burada belli bir kelimeden ziyade, münafık alametlerinden sayılan “herhangi bir özellik” kastedilmiştir. Yani, “İnsanların bazıları saadet asrında söyledikleri bazı sözler sebebiyle münafık oluyordu (yani o sözle kazandığı vasıf bir nifak sıfatı olarak telakki ediliyordu) fakat aynı sözleri siz şimdi günde on defa söylüyorsunuz hiç de umursamıyorsunuz.” demek istemiştir.
Şu hâlde, burada geçen nifak alameti, iman ve inanç bakımından değil, amel ve iş, hâl ve hareket anlamındadır.
Demek ki, bu ifadelerde irşad üslubunun gereği olan mübalağalı bir belagat vardır. Burada asr-ı saadetteki münafıklığın durumunu değil, daha sonra meydana gelen zamanla ortaya çıkan günahların insanların gözünde nasıl küçüldüğünü anlatmaya yöneliktir.
Örneğin hadis-i şerifte şöyle buyurulmuştur:
"Dört huy vardır ki bunlar kimde bulunursa o kişi tam münafık olur. Kimde de bu huylardan biri bulunursa, onu terk edinceye kadar o kişide münafıklıktan bir sıfat bulunmuş olur:
- Kendisine bir şey emanet edildiği zaman ona ihanet eder.
- Konuştuğunda yalan söyler.
- Söz verince sözünden döner.
- Düşmanlıkta haddi aşar, haksızlık yapar." (Buhârî, İman 24, Mezâlim 17, Cizye 17; Müslim, İman 106)
İşte misal olarak asr-ı saadette nifakın alameti sayılan bu dört davranış biçimi ne yazık ki, daha sonra özellikle de günümüzde birçok Müslümanın hayatında önemini kısmen veya tamamen kaybetmiştir.
Burada dikkat edilmesi gereken önemli bir konuya işaret etmek isteriz:
İman elmas gibidir, inkâr ise kömür gibidir. Bir elması kömürün yanına koyduğumuzda ona kömür rengi olan siyahlık bulaşır ama elma kömüre dönmez. Bu durumda, elmasta kömür alameti olan siyahlık vardır deriz. Ama asla elmasa kömür demeyiz.
Aynen bunun gibi, münafıkların özelliklerini taşıyanlarda da o münafığın alameti olan siyah renkler görünür ve kirlenir, ancak bununla dinden çıkmaz, kâfir olmaz. Ama o nifak alametiyle kirlendiğini de unutmayalım, tövbe istiğfar ile hemen yıkamak, zarar verdiği kişiden helallik almak ve bir daha o kötüye ve kötülüğe yaklaşmamak gerekir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Namaz kılmayan münafık mı oluyor?
- Münafık alametinden kurtaran dua sahih mi?
- Münafığın şerrinden nasıl emin olacağız, neler yapmalıyız?
- Öylesine, nasılsın diyen münafık mı?
- 13. Hadis: Kimde dört haslet varsa o halis münafıktır
- Hz. Aişe validemiz ve Hz. Ömer neden nifak endişesi taşıyan sahabeler arasındadırlar?
- Üç şey iman alametidir sözü hadis mi?
- Münafığın alemetini belirten hadisi açıklar mısınız?
- Cehenneme giden insanların ne suçu var, Allah onları cehennemlik olarak yaratmışsa onların suçu nedir? Bize verilen özellikleri hep Allah verdi. Ve kömür gibi ruhlar cehennemde yanacaklar. Ama onlara o mahiyeti veren Allah...
- Siyahiler cehennem için mi yaratılmıştır?