İşari tefsirden bir örnek verir misiniz?

Tarih: 25.06.2020 - 10:59 | Güncelleme:

Cevap

Değerli kardeşimiz,

İşari tefsir örneği

اَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّٰهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ

اَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِى السَّمَآءِ تُؤْت۪ٓى اُكُلَهَا كُلَّ ح۪ينٍ بِاِذْنِ رَبِّهَۜا

"Görmedin mi Allah nasıl bir misal verdi? Güzel bir kelime güzel bir ağaç gibidir. Kökü sabit, dalları semadadır. Rabbisinin izniyle her an meyve vermektedir...”

وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَب۪يثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَب۪يثَةٍ ۨاجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ اْلاَرْضِ مَالَهَا مِنْ قَرَارٍ

“Habis (çirkin) bir kelime ise, yerden bitivermiş kararı olmayan habis bir ağaç gibidir..." (İbrahim, 24-26)

İslam, hurma misali güzel bir ağaca, şirk hanzale türü köksüz bir ağaca benzetilmiştir. İslam ağacının kökü, kalbdeki "La ilahe illallah" kelimesidir. (Şevkânî, Fethu'l- Kadir, Daru İhyai't- Türasi'l- Arabî, Beyrut, ts. III, 106-107)

İman kalpte kök salar. Daima zahirî ve batınî salih amel meyvelerini verir. (Cevziye, I, 132)

İman ve İslam ağacının kökleri ilim, marifet ve yakindir. Gövdesi ihlâs, dalları amellerdir. Ağaç sulanmazsa kuruduğu gibi, kalpteki İslam ağacı faydalı ilim, salih amel, zikir ve tefekkürle sulanmazsa kurur. Habis ağaç ise şirk ağacına işarettir. Şirkin bir delili yoktur. Ne yerde sabit bir kökü vardır, ne de semada bir dalı. (Cevziye, I, 134-135)

Alûsi, üstteki ayetlerin işari manasına şöyle işaret eder: İman ağacının gövdesi marifet, dalları muhabbet, yaprakları şevk, bekçisi helal-harama riayettir. Bu ağaç her nefeste ubudiyet letaifinden ve Rububiyet envarının hissedilmesinden meyveler verir. (Alûsî, XIII, 232)

Alûsi,  ayrıca Cafer-i Sadıktan şunu nakleder: Ayette anlatılan habis ağaç şehvet ağacıdır. Şehvet ağacı nefis toprağında biter. Bu ağacın suyu emel, yaprakları tembellik, meyveleri günahlardır. Ve bu ağacın akıbeti, ateşte yanmaktır. (Alûsî, XIII, 232)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
Okunma sayısı : 43
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun