Cariye hadisini inkâr etmek kâfir yapar mı?
- Bu hadis doğru doğruysa kabul etmemem kafir yapar mı?
- Başka bir kanaldan Ebu Saîd el-Hudrî'den rivayet edildiğine göre o şöyle anlatıyor:
Huneyn günü Allah'ın Rasûlu (s.a.v.) Evtas üzerine bir ordu gönderdi. Bu ordu düşmanla karşılaşıp savaştı ve onlara galip geldiler de onlardan kadın esirler elde ettiler. Rasûlullah (s.a.v.)'ın ashabından bazıları, onların müşriklerden kocaları olduğu için onlarla cinsel ilişki kurmada tereddüd ettiler de bunun üzerine Allah Tealâ bunlar hakkında
"Sağ ellerinizin malik olduğu cariyeler müstesna olmak üzere evli kadınlarla evlenmeniz haram kılındı..."
"Yani iddetlerinin bitiminde onlar size helâldirler." anlamındaki ayet-i kerimeyi indirdi. (Kurtubî Tefsiri, V., 241)
Değerli kardeşimiz,
Soruda geçen ilişkiyi caiz gören hadis, bir ayetin yorumu ve uygulamasıdır. Hadisin yanında ayet de var, onu da inkâr etmiş oluyorsunuz. İnkâr etmeyin de "Bunun bir açıklaması vardır, ben bunu bilemiyorum, bu şekliyle de içime sinmiyor, ya Rabbi bana anlama kapılarını aç." deyin.
İlgili ayetin meali şöyledir:
"Elinizin altında bulunan cariyeler müstesna, evli kadınlar da size haram kılındı; Allah’ın size emri budur. Bunlardan başkasını, iffetli yaşamak ve zina etmemek kaydıyla, mallarınızla (mehir) istemeniz size helâl kılındı. Onlarla karı-koca ilişkisi yaşamanıza karşılık kararlaştırılmış olan mehirlerini verin. Mehir kesiminden sonra karşılıklı anlaşmanızda size günah yoktur. Şüphesiz Allah ilim ve hikmet sahibidir." (Nisa, 4/24)
“Ellerinizin altında olanlar müstesna” cümlesiyle cariyelerin kastedildiğinde birleşilmekle beraber, hükmün uygulanmasıyla ilgili olarak farklı yorumlar vardır:
a) Kadın esir alınınca evlilik bağı sona erer, esirler gazilere dağıtılınca hissesine kadın esir düşen gazi onunla cinsî hayat yaşayabilir. Kadının, Müslümanlarla savaşan veya düşman ülkesinde bulunan gayri müslim kocasıyla nikâhlı olması onun “muhsan” sayılmasını gerektirmez.
b) Cariyenin sahibi, onu başkasıyla evlendirmiş olsa dahi istediği zaman nikahlarına son verip, hamile olmadığını tespit ettikten yani bir hayızlık bekleme süresinden sonra onunla cinsî temasta bulunabilir.
c) Evli cariye sahip değiştirince yeni sahibi, onun evlilik akdini iptal edebilir.
d) Mülkiyetin intikali boşama yerine geçmektedir. (Ebû Bekir İbnü’l-Arabî, 1/384; İbn Âşûr, 5/6 vd.; Tabatabai, 4/285 vd.)
İslam’ın geçmişten devraldığı ve zaman içinde ortadan kaldırmayı hedeflediği kölelik sistemine ait bulunan bu hükümler tarihe intikal etmiştir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Nisa Suresi 24. ayette geçen?Onlardan faydalanmanıza karşılık kararlaştırılmış olan mehirlerini verin.? ifadesi, sanki kadından yararlanılması karşılığı ona para verildiğini gösteriyor?
- Cariye ile evlenen bir kişi de mehir vermeli midir?
- GEÇİCİ EVLENME ENGELLERİ
- MUHARREMÂT
- İslam'da cariyelerin konumu nedir?
- MUT`A (Nikahı)
- Nisa suresi 24. ayete göre, savaşta ele geçirilen evli kadınla evlenmek caiz midir?
- Nisa Suresi 25. ayetteki, “İçinizden, imanlı hür kadınlarla evlenmeye gücü yetmeyen kimse, ellerinizin altında bulunan imanlı genç kızlarınız (sayılan) cariyelerinizden alsın.” cümlesini açıklar mısınız
- Evlenmenin amacı cinsellik mi, aile kurmak ve üremek mi?
- MUHSAN