Buhari'nin naklettiği hadis-i şerifte ''Allah insanı kendi suretinde yarattı.” deniliyor mu? Ben bunun aslının Tevrat'tan geldiğini biliyorum. Aslı da "Allah insanı rahman suretinde yarattı." değil mi?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Aynı vahiy kaynağından beslenen İslam  Peygamberi (a.s.m)’in sözlerinin Hz. Musa (as)’ın veya başka bir peygamberin sözlerine benzemesini, mutlaka oradan alıntı yapıldığı şeklinde algılamak isabetli bir bakış açısı değildir.

Buharî ve Müslim’de “Allah, Adem’i kendi suretinde yarattı.” (Buhari, İstizan 1; Müslim, Bir 115) mealinde bir hadis-i şerif vardır. Alimlerin bir kısmına göre, hadiste geçen “Suretihi”deki zamir Allah’a racidir. Hadisin tercümesi bu doğrultuda yapılmıştır. Bir kısım alimlere göre ise, oradaki zamir Adem’e racidir. Bu takdirde hadisin manası “Allah Adem’i, Adem’in suretinde yarattı.” şeklinde olur. (bk. İbn Hacer 5/182-83)

İmam Nevevî’nin bildirdiğine göre, alimlerin bir kısmı, bu rivayetleri müteşabih kabul etmiş, manasını tevil etmeden Allah’a havale etmesini daha uygun görmüştür. Hadiste yer alan ‘Suretihi”deki zamirin Allah’a ait olduğunu kabul eden bazı alimler “Suretihi = kendi sureti/onun sureti” tamlamasının, bir teşrif ve tahsis için olduğunu ifade ederler. Yani, Allah’ın sahip olduğu insan sureti anlamına gelir. “Naketullah = Allah’ın devesi", “Beytullah = Allah’ın evi” tamlamaları de böyledir. (bk. Nevevî, ilgili hadisin şerhi).

Mazirî’ye göre, bu konuda en sağlam hadis rivayeti “Allah, Adem’i kendi suretinde yarattı.” hadisidir. “Allah, insanı rahman suretinde yarattı.'' şeklindeki hadis ise sabit değildir.(Nevevî, a.g.e).

Ancak, İbn Hacer, Taberanî’nin sahih bir senetle bu hadisi rivayet ettiğini belirtmiştir.(İbn Hacer, a.g.e). Taberanî’nin rivayeti şöyledir:

“Yüzü tahkir etmeyin, çünkü Allah Adem evladını / insanoğlunu Rahman’ın suretinde yaratılmıştır.”(Taberanî, h. No. 13404-şamile).

İlave bilgi için tıklayınız:

“Allah, insanı Rahman suretinde yarattı.” hadis-i şerifinin açıklması.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorumlar

serseri003

Ne güneş aya yetişebilir, ne de gece gündüzü geçebilir. Her biri bir yörüngede yüzmektedir. (yasin 40)

Ayette gunesın yorungesınden bahsettmıs ve ayetlerın genelıne bakıldıgında dunyanın kendı etrafında dondugunu bılmeyen bırısı açıksa gokyuzune bakarak gunesın yorunge hareketı sonucu gece ve gunduzun olustugunu soyler.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun
UYGULAMALAR