Ayetlerde iki farklı cinsiyet aynı anda neden ele alınmamış?
- Nisa 43 ve Ahzab 6. ayetlerde, ey iman edenler diye başlıyor fakat ''kadınlara dokunmuşsanız diyor'' neden ''eşlerinize dokunmuşsanız veya karşı cinse dokunmuşsanız denilmiyor'' bunu anlayamadım.
- Sitenizdeki yazıyı okudum fakat daha kapsamlı bir açıklama yapar mısınız lütfen?
- Dokunmak manası gerçek anlamında diyorsanız da bu gizlenmesi ve kadınlardaki hayâ sebebiyle saklanacak bir betimleme değil.
- 2 farklı cinsiyet aynı anda neden ele alınmamış?
Değerli kardeşimiz,
İlgili ayetin meali şöyledir:
“Ey iman edenler! Sarhoş iken ne söylediğinizi bilinceye kadar, cünüp iken -yolcu değilseniz- gusledinceye kadar namaza yaklaşmayın. Hasta veya yolcu olursanız yahut abdest bozduktan veya kadınlarınızla münasebette bulunduktan sonra su bulamayacak olursanız, temiz bir toprakla teyemmüm ederek yüzünüzü ve ellerinizi meshedin. Şüphesiz Allah çok affedici, çok bağışlayıcıdır.” (Nisa, 4/43)
Bu ayette -yalnız dokunma konusunda değil- baştan sona kadar erkeklere hitap edilmiştir. Arapçayı biliyorsanız, metnini vereceğimiz ayette yer alan “Âmenû, Takrabû, Entüm, Ta’lemû, Takulûne, Tağtesilû, Küntüm, Minküm, Lamestüm, Tecidû, Teyemmemû, Femsehû, Vücuheküm, Eydiyeküm” kelimelerinin hepsi müzekkerdir, erkekler için kullanılır.
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلا جُنُباً إِلاَّ عابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاء فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا غَفُوراً (43)
İnsanlık ailesi tarih sahnesine çıktığı günden beri, sosyal hayatta, dinsel hayatta, cinsel hayatta, ekonomik hayatta ve yönetim hayatında erkekler, hem aile riyaseti, hem gözetmenliği, hem de hizmetkârlığı üstlenmişlerdir. Kuran’daki ifadelerin büyük çoğunluğu erkeklere hitap etmekte, kadınlar da bu hitaplarda zımnen var olduğu kabul edilmektedir.
Arap edebiyatında mecazi olarak da eril ve dişil varlıklar vardır. Bunların ikisi kısaltılarak söylenirse eril olan kelime kullanılır, dişil olan onun zımnında kabul edilir. Mesela: Şems / Güneş dişil, Kamer / Ay eril kabul edilir. Bu ikisi bir sözcükle ifade edilirse, eril olan Ay kelimesi esas alınır ve “el-Kameran” kelimesiyle hem ay hem Güneş kastedilmiş olur.
Ahzab suresi 6. ayetin ifadesi de bundan farklı değildir. Orada da baştan sona kadar erkeklere hitap edilmiştir.
İlave bilgi için tıklayınız:
- Kur'an sürekli erkeklere hitap eder ve hitap şekli ise, siz ve eşleriniz ...
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- "Kur’an’da hitabın hep erkeklere edildiği, kadınlara neden hitap edilmediği" şeklinde bir şikayet olduğu, bundan sonra kadınlara da hitap edildiği, iddiası doğru mudur?
- Kur'an sürekli erkeklere hitap eder ve hitap şekli ise, siz ve eşleriniz, şeklindedir. Bu durum, Kur'an'a göre, erkeklerin birinci sınıf, kadınların ikinci sınıf olduğu anlamına gelmez mi?
- Neml Suresi 18. ayette geçen karıncalara hitaben, "Yuvalarınıza girin." ifadesi, neden eril kipiyle verilmiştir?
- Huri, hem erkek hem de kadın eşleri kapsıyor mu? Nuri’lere de hamledilmesi doğru mudur?
- Kur'an'da hitaplar genellikle niçin erkekleredir?
- Kuran-ı Kerim kadınlara doğrudan hitapta bulunmaz mı?
- Hz. Meryem’e erkek zamiriyle mi hitap edilmiş?
- Arapça’da fiil, fail ve meful sıralaması zorunlu mu?
- Kuran neden yasaklamaları erkeğe göre verir?
- Muhammed suresinin 27. ayetindeki َيَضْرِبُون fiili neden müennes değil?