Allah’ın hareket ve sükundan münezzeh olmasını akıl nasıl kabul eder?

Tarih: 26.06.2015 - 00:49 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Allah hareket ve sükundan münezzehtir. Akıl böyle bir şeyi kabul etmiyor, çünkü akıl bir varlığı ya hareket halinde ya da sükun halinde kabul eder. Hareketsiz ve sükunsuz bir varlık yok ki akıl ve hayal bile kabul etmiyor bunu, cevaplar mısınız?

Cevap

Değerli kardeşimiz,

- Hareket ve sükun, bir yerden bir yere intikal eden cisimlerin/yaratıkların özelliklerindendir. Bu iki özellik de mahluktur ve hâdistir, sonradan var edilmiştir. Hâdis olan özelliklerin Ezeli olan Allah’a arız olması muhaldir.

- Akıl, ezeliyeti kavramaktan ve ezeli zatın mahiyetini idrak etmekten âcizdir. Nitekim, Allah zaman ve mekândan da münezzehtir. Fakat bizim bunu da kavramamız mümkün değildir.

Allah zaman ve mekânının yaratıcısı olduğu gibi, sükun ve hareketin de yaratıcısıdır. Yani hareket ve sükun, zaman ve mekân hiç yokken Allah vardı. Hadiste ifade edildiği üzere,

“Ezelde Allah vardı, onunla birlikte hiç bir şey yoktu.” (Buhari, Bedu’l-halk, 1; Tirmizi, Tefsir, 12; ibn Mace, Mukaddime, 13)

- Bu gibi konularda bize düşen Hz. Peygamberimiz (asm)'in şu tavsiyelerine kulak vermektir:

Allah’ın yarattıklarını/sanatını düşünün, Onun Zatını düşünmeyin. Çünkü Onun hakkını veremezseniz.” (bk. İbn Hacer, 13/383; Acluni,Keşfu’l-Hafa, I/357-358, 449)

Allah’ın Zatı, onun hakikati demektir. Onun hakikati hiçbir hakikate benzemez. (bk. İbn Hacer,13/382-383)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun