Allah'ım, senin kulunun oğluyum sözü hadis mi?
- Üzüntü ve sıkıntıyı gideren, Ey Allah, gerçekten ben senin kulunum ve kulunun oğluyum, şeklindeki hadis sahih midir ve bunu öğrenmek farz mıdır?
Değerli kardeşimiz,
Üzüntü ve sıkıntı anında Hz. Peygamber (asm) Efendimizin yapmamızı tavsiye ettiği bu duanın tamamı şöyledir:
مَا قَالَ عَبْدٌ قَطُّ إِذَا أَصَابَهُ هَمٌّ وَحَزَنٌ
اَللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ، وَابْنُ عَبْدِكَ، وَابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِي بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قَلْبِي، وَنُورَ صَدْرِي، وَجِلاَءَ حُزْنِي، وَذَهَابَ هَمِّي
إِلاَّ أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ هَمَّهُ، وَأَبْدَلَهُ مَكَانَ حُزْنِهِ فَرَحًا
قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ! يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَعَلَّمَ هَؤُلاَءِ الْكَلِمَاتِ؟ قَالَ
أَجَلْ، يَنْبَغِي لِمَنْ سَمِعَهُنَّ أَنْ يَتَعَلَّمَهُنَّ
Bir kula herhangi bir üzüntü veya tasa isabet eder de:
“Allah'ım! Ben senin kulunum. Senin erkek ve kadın kullarının evladıyım. Her şeyimle senin elindeyim. (Üzerimde her türlü tasarrufu yapan sensin.) Benim üzerimde geçerli olan sadece senin hükmündür. Benim hakkımdaki takdirin adaletin ta kendisidir. Senden isteğim odur ki: Zat-ı Uluhiyetini isimlendirdiğin her bir ismin hürmetine, yarattıklarından herhangi birine öğrettiğin her bir ismin hürmetine, kitaplarında indirdiğin her bir ismin hürmetine, nezd-i ulûhiyetinde sadece senin bildiğin her bir ismin hürmetine Kuran’ı kalbimin baharı, göğsümün nuru yapasın. Hüznümün ortadan kaldırıcısı, gam ve kederimin gidericisi kılasın.”
derse, Allah ona hüzün ve tasasını ortadan kaldıracak bir yol gösterir. Bunların yerine ona ferahlık verir, diye buyurdu.
Bunun üzerine sahabe: “Ey Allah’ın Resulü! Bunu öğrenmeyelim mi?” dediler.
“Bilakis, bunu duyan herkesin öğrenmesi gerekir.” dedi.(1)
Şuayb Arnavut, senedi zayıftır demiştir.(2)
Hakim ise, hadis Müslim şartıyla sahihtir, demiştir.(3)
Duanın okunuşu:
Allahumme innî abduke vebnu abdike vebnu emetike nâsiyetî biyedike mâdin fiyye hukmuke adlun gadâuke es’eluke bi-kullismin huve leke semmeyte bihî nefseke ev enzeltehû fî kitâbike ev allemtehû ehaden min halgıke ev iste’serte bihî fî ilmil-ğaybi indeke en tec’alel-Kur’âne rabîa kalbî ve nûra sadrî ve celâe huznî ve zehâbe hemmî.
Hadis-i şerifte geçen “bunu duyan herkesin öğrenmesi gerekir” ifadesi farz veya vacip anlamında değil müstehap anlamındadır. Farz ve vacip olmayan emirlere emr-i istihbabi denir. Buna uymanın büyük sevabı vardır, ancak uymayan kişi günahkâr olmaz, sevaptan mahrum kalır.
Kaynaklar:
1) Müsned, 1/391, 452; Hakim, Müstedrek, 1/690, no 1877.
2) Müsned (Arnavut thk.), 6/246(3712), 7/341(4318).
3) Hakim, 1/690, no: 1877.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Kaygı ve endişelerden çıkmak için ne yapmalıyım?
- Sıkıntıdan kurtuluş ve genişlik duaları | Dua İklimi 37
- Hz. Ömer, Hz. Abbas’a giderek yağmur duası için onu vesile kılmıştır. Hz. Peygamber'in ruhu, kabir hayatında hayatta olduğu hâlde, neden onun hatırı için istememiştir?
- Tevessül, ayet ve hadislere göre caiz midir?
- Dua ederken mukaddesatı vesile yapmak ve "onların hürmetine" diye dua etmek caiz midir?
- Arşı yerinden kaldıran dua nedir?
- Evliyanın keramet göstermesini ayet ve hadislerle açıklar mısınız?
- Sıkıntı için okunabilecek dualar var mıdır? Ruhsal sorunlarımı nasıl çözebilirim?
- Allah'ın isimlerinin sonsuz olması ne demektir?
- Mahsur kalan üç kişi nasıl kurtulmuş?