Yasin suresi ayet 52'de kabirden kalkış zamanında, kabirden kalkanlar "Bizi yattığımız yerden kim kaldırdı. Meğerse peygamberler doğru söylemiş." deniliyor. Bu söz akla kabir azabı hakkında şüphe getirmez mi?

Soru Detayı
Kur'an-ı Kerim'de kabir azabı ile ilgili bir ayet var mı? Kabir azabı hem ruha hem de bedene mi yapılıyor? Kur'an'da bir ayette, kabirden kalkış zamanında, kabirden kalkanlar "Bizi yattığımız yerden kim kaldırdı. Meğerse peygamberler doğru söylemiş." deniliyor. Bu söz akla kabir azabı hakkında şüphe getirmez mi?
Cevap

Değerli kardeşimiz,

Ya-sîn, 52. âyetinde, inkârcıların “Vah bize! Bizi markadimizden kim kaldırdı?” ifadesi hakkında tefsirlerde farklı değerlendirmeler yapılmıştır:

İbni Abbas, İmam Katade, Ubeyy b. Ka’b ve Ebu Salih gibi bir kısım âlimler bu ayet-i kerimeyi şöyle izah etmişlerdir:

Sûra iki defa üfürülecektir. Birinci defa sûra üfürüldüğünde kabirdekilerin azabı kaldırılır ve ikinci üfürüşe kadar bir uykuya dalarlar. İki üfürüş arasında kırk yıllık bir süre vardır.

Bu sürenin kırk yıl olduğu, İmam Müslim ve Buhâri Hazretlerinin Ebu Hüreyre Hazretlerinden rivayet ettikleri hadis-i şerifle sabittir.

İşte ilk sûra üfürülme ile ikinci defa üfürülme arasındaki bu kırk sene içinde kabir azabı kaldırılır ve ölüler uykuya dalmış gibi bir hâlde bulunurlar. “Bizi uykumuzdan kim kaldırdı?” şeklindeki sözlerini bundan ötürü söylerler.

Demek, ismini zikrettiğimiz bu âlimlere göre, onların, “Bizi uykumuzdan kim kaldırdı.” şeklindeki sözleri kabir azabının uyku gibi olduğuna delil değildir.

Bilakis iki sûr arasındaki 40 senelik zaman diliminde uykuya benzer bir hayatın olduğuna delildir. Kabir ehli iki sûr arasında azap kaldırılıp 40 sene uyuduktan sonra bu sözleri söylerler.

Bununla birlikte, İmam Taberi ve İbni Kesir gibi âlimlere göre, bu iki sûr arasında dahi kabir azabı kaldırılmamaktadır.

Bu âlimlere göre, kabir ehlinin, “Uykumuzdan bizi kim kaldırdı?” şeklindeki sözleri kabir azabının cehennem azabına göre uyku gibi hafif görüleceğindendir. Onlar ahiret azabını gördüklerinde kabirlerinde çektikleri azabı uyku gibi hafif görürler de bu sözü söylerler.

Bu makamda İmamların Güneşi lakabıyla meşhur Fahrurrazi Hazretlerinden de bir nakil yapmak istiyoruz. O şöyle diyor:

Onların, “Bizi uykumuzdan kim kaldırdı?” sözünün manası “Allah bizi vaat edilen o dirilişle mi diriltti yoksa biz uyuyorduk da uyandırıldık mı?” şeklindedir.

Bu durum tıpkı şuna benzer: Bir insana gücünün yetmeyeceği bir düşmanının gelmesi vaat edilse, sonra da bu insan korkunç bir adamın kendisine doğru yürüdüğünü görse ödünün kopması ve kendi kendine, “Bu o mu yoksa değil mi?” demesi gibidir.

Ayetin manasının böyle olduğuna onların “uyuduğumuz yerden” ifadesi delalet eder. Çünkü onlar kabirlerini uyku yeri sanmışlardır. Bu, onların uyuyup da uyandırıldık mı yoksa ölüler olduktan sonra mı diriltildik hususunda şüphe ettiklerini gösterir.

Fakat zannı galipleri bu işin yeniden bir dirilme olduğu yönündedir. Çünkü onlar bu iki ihtimali bir arada düşünmüşler, bunun kendilerine vaat edilen o diriliş olduğunu sandıklarına bir işaret olmak üzere, “Bizi kim kaldırdı?” demişler.

Uykudan uyanmış oldukları ihtimaline bir işaret olmak üzere de “uyuduğumuz yerden” demişlerdir.

İlave bilgi için tıklayınız:

Kabir azabı var mıdır, bununla ilgili Kur'an'da ne gibi ayeti kerimeler bulunmaktadır?

Kabir hayatı ayetler, hadisler ve icma ile haktır.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yorumlar

aciz-kul

Ama ayette belirtilen açık ve nettir. Bizi yattığımız yerden kim kaldırdı, diyor.. azab çeken insan ne kadar da olsa, yattığımız yerden cümlesini kullanmaz, eyvah okadar azab çektik, şimdi daha büyüğü mü başlayacak, şeklinde söyler. bence 1incisi daha mantıklı. ALLAH(C.C) bizi inkarcılardan eylemesin, fikrimi belirttim sadece. islam dini mantık dinidir..

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun