Şafii mezhebine göre akşam namazının vakti ne zamana kadar devam eder?
- Bazı zaruri hallerde Hanefilere uyarak akşam namazını geç kılabilir miyiz?
Değerli kardeşimiz,
Aşağıda konu genişçe izah edilmiştir. Buna göre; zaruret hâlinde Şafiiler akşam namazını -vakit konusunda- Hanefileri taklit ederek kılabilirler.
Akşam Namazının Vakti:
Akşam vakti, icma ile güneşin batmasından itibaren başlar. Yani bütünü ile güneş yuvarlağının batması ile başlar. Hanefî, Hanbelî ve Şafiî'nin önceki görüşlerine göre, akşam vakti şafağın kaybolma zamanına kadar uzanır. Dayandığı delil: "Akşam vakti şafak kayboluncaya kadardır." hadisidir.(1)
İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ile Hanbelî ve Şafiîlere göre, şafak kırmızı olan şafaktır. Çünkü İbni Ömer şöyle demiştir: "Şafak, ufuktaki kırmızılıktır."(2) Hanefilerde fetva imameynin görüşüne göredir. İmam-ı Azam da iki imamın görüşüne dönmüştür. Hanefî mezhebininin görüşü de budur.
Ebu Hanife'ye göre, şafak âdette kırmızılıktan sonra ufukta devam eden beyazlıktır. Bu beyazlıktan sonra devam eden siyahlık ortaya çıkar. İki şafak arasında üç derecelik bir fark vardır. Bir derece ise dört dakikadır.
İmam Ebu Hanife'nin dayandığı delil Hz. Peygamberasm)'in şu sözüdür: "Akşam vaktinin sonu ufuk karardığı zamandır." Bu hadis Hz. Ebu Bekir, Hz. Aişe. Muaz ve İbni Abbas (r.a. ecmain)'tan rivayet edilen hadistir.
Malikilerle, Şafiî'nin azhar (pek zahir, en açık) olmayan ve amel edilen yeni mezhebine göre: Akşam vakti, abdest alıp, avret yerini örtecek elbiseyi giyinip, ezan ve kamet okuyup, beş rekât namaz kılıncaya kadar devam eder. Yani, akşam vakti dar bir vakit olup akşam namazını yukarıda anlatılan şekilde kılıncaya kadar devam eder. Çünkü Cebrail (a.s.), Hz. Peygamber (asm)'e namaz vakitlerini öğrettiği iki günde akşam namazını tek bir vakitte kıldırmıştır. Nitekim bu hususu daha önce geçen Cabir hadisinde açıklamıştık. Eğer akşam namazının başka bir vakti olsaydı Hz. Peygamber (asm) diğer namazları açıkladığı gibi, onu da açıklardı.
Bu görüş şu şekilde reddedilmiştir: Cebrail (a.s.) sadece tercih edilen vakti açıklamıştır. Buna da fazilet vakti denilmektedir. Caiz olan vakit ise, münakaşa konusudur. Hadiste bu münakaşa konusu olan vakte değinilmemiştir.
1) Bu hadisi Müslim Abdullah b. Amr'dan rivayet etmiştir. Sübülu's-selam: 1, 106.
2) Bu hadisi Darekutnî rivayet etmiş olup ibni Huzeyme sahih demiştir, ibn-i Ümer'e mevkuf kılmışlardır. Hadisin tamamı şöyledir. "Şafak kaybolunca yatsı namazının vakti girer." İbni Huzeyme sahihinde ibni Ömer hadisini marfu olarak şöyle tahriç etmiştir. Akşam namazının vakti şafağın kırmızılığı gidinceye kadardır. Sübülü's-Selam, 1, 114. Nevevi "Sahih olan bu hadisin ibni Ömer'e mevkut olduğudur." demiştir.
(Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı Ansikolpedisi, c.1 s.394-395)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Akşam namazının vakti ne zamana kadardır?
- Bir vaktin çıkmasına ne kadar kala namaz kılınabilir?
- VAKİT
- Yatsı namazı ne zamana kadar kılınabilir?
- Akşam namazının vakti (süresi) ne kadardır? Orta Asya ülkelerinde akşam namazının vaktini biraz farklı değerlendiriyorlar...
- Yatsı namazını gece yarısından sonra kılmak mekruh mudur?
- Yatsı namazının vakti ne zamandır?
- NAMAZ VAKİTLERİ
- Kafirin namazı kafesteki kuşa benzer, anlamında bir hadis var mı?
- AKŞAM NAMAZI
Yorumlar
teşekür ederim bize yardımcı olduğunuz için ...