Kadir gecesinin ramazan ayının yarısından sonra olacağını bildiren hadis var mı?
- Kadir Gecesinin ramazan ayının son yarısında aranmasıyla ilgili hadis olduğu söyleniyor. Ancak böyle bir hadis hiç duymadık.
- Acaba “Nısf-ı ahir” ile ilgili hadis var mı, varsa kaynağını ve orijinal metnini verir misiniz?
Değerli kardeşimiz,
Kadir Gecesini, ramazanın son yarısında aranmasını tavsiye eden hadis rivayeti şöyledir:
روى الطحاوي من طريق عطية بن عبد الله بن أنيس عن أبيه أنه سأل النبي - صلى الله عليه وسلم - عن ليلة القدر فقال : تحرها في النصف الأخير
Bilal’in babasından yaptığı rivayete göre, babası Hz. Abdullah b. Üneys, Hz. Peygamber aleyhissalatü vesselama Kadir Gecesinin ramazan ayının hangi gecesi olduğunu sordu. Bunun üzerine Hz. Peygamber (asm) şöyle buyurdu:
“Kadir Gecesini ramazan ayının nısf-ı âhirinde (son yarısında) arayın.” (Tahavi, Şerhu maani’l-asar, 3/88, h.no: 4629)
Ayrıca, Kadir Gecesinin daha çok ramazanın son on gününde veya yedi günündeki tekli gecelerde aranması gerektiğine dair hadisler de vardır. (Buhari, Fazlü leyleti’l-Kadr, 2-3; Müslim, Sıyam, 205-220)
Diğer taraftan bu konuda sahabeden gelen rivayetlerde en çok ramazanın 27. gecesinin öne çıktığı görülmektedir. (Müslim, Salatü’l-müsâfirîn, 179-180, Sıyam, 220-221; Ebû Davûd, Şehru Ramazan, 2, 6; Tirmizî, Savm, 72)
Bununla beraber, bazı nakillerde Hz. Peygamberin (asm) Kadir Gecesinin vaktini haber vermeye teşebbüs ettiği, ancak o sırada bir konuda anlaşmazlığa düşen iki sahabinin Peygamberimize başvurması üzerine buna fırsat bulamadığı, daha sonra da konunun zihninden silindiği bildirilir. (Buhari, Fazlü leyleti’l-Kadr, 4; Müslim, Sıyam, 217; Darimi, Savm, 56)
Bütün bunları dikkate aldığımızda, Kadir Gecesi ramazan ayının bütün gecelerinde, en azından son yarısında, bu da olmuyorsa son on gününde, son on günün de tek gecelerinde, özellikle de 27. gecesinde aramaya gayret göstermek gerekir.
Kadir Gecesinin kesin olarak belirlenmemesinin hikmeti üzerinde duran alimler, bu durumun ramazan ayının her gecesinin feyzinden istifade etmek için daha uygun olduğunu söylemişlerdir. Zira Kadir Gecesinin bildirilmesi halinde Müslümanlar sadece o geceyi ihya etmekle yetinebilirlerdi.
Halbuki kısmi de olsa belirsizlik sayesinde müminlerin Kadir Gecesi ümidiyle bütün ramazan gecelerini ibadet şuuru içerisinde geçirmeleri söz konusudur. Ayrıca Kadir Gecesinin bildirilmemesi yoluyla Müslümanların bilerek ona saygısızlık göstermeleri veya tazimde aşırıya kaçmaları önlendiği şekilde açıklamalar da bulunmaktadır. (bk. Zemahşerî, Fahreddin er-Razi, kadir suresi tefsiri)
Özetle, ramazan ayının her gecesini Kadir bilerek değerlendirmeye çalışmak en güzelidir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Kadir Gecesi'ni tekli gecelerde aramak ne demek?
- Sünnetle Yaşamak- 345. GÜN
- Peygamberimizin hiç uyumadığı geceler var mı?
- Kadir Gecesi'nin alameti var mı, ramazanın ilk gününe göre değişir mi?
- Ramazan`ın Son On Gecesini Namazla İhyâ Etmek:
- Kadir Gecesi'nin vaktinin ramazan içinde değişmesi ve bunun gizli olma hikmetleri nelerdir?
- Kadir Gecesi belirli bir zaman ise, neden sürekli değişkenlik gösteriyor?
- Kadir gecesi bin yıl cihad etmek gibi mi?
- Kadir Gecesi'ni hangi günlerde arayalım?
- Kadir Gecesi'nin 27. gece olduğu hakkında rivayetin sıhhati nedir?