İnsan artığı temiz mi?

Tarih: 01.07.2018 - 01:07 | Güncelleme:

Soru Detayı

- Bu hadisi tam olarak anlayamadım. Anlamlarını açıklar mısınız?
- ​İbnu Ömer Radıyallahu Anh dedi ki:
"Kadın hayızlı veya cünüb olmadıkça artığıyla yıkanmada bir beis yoktur." [(Muvatta, Taharet 86, (1, 52)]

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Hadisteki “artık”tan maksat, gusül veya abdestten geri kalan kaptaki artıktır.

İmam Ahmed b. Hanbel, bu hadise dayanarak, cünüb veya hayız halinde olan kadının kullandığı su artığıyla küçük veya büyük boy abdesti alınmayacağını belirtmiştir.

Fakat diğer üç mezhep imamları ve alimlerin büyük çoğunluğuna göre, bu durumdaki kadının da su artığıyla abdest veya gusül alınabilir. (el-Munteka, Şerhu’l-Muvatta, 1/106)

Başta da ifade edildiği gibi, hadisteki “artık” bizzat gusül veya abdestte kullanılmış su artığı değildir. Abdest ve gusül alındıktan sonra kapta kalan artık su temizdir, yine abdest ve gusül de kullanılabilir. 

Abdest ve gusülde kullanılmış suya ise, fıkıh kaynaklarında “müstamel su” denilir. Bu suyun hükmü farklıdır:

İmam Ahmed’e göre bu su da hem pak hem paklayıcı (Tahir-Mutahhir)dir. Fakat kullanılmamış su varsa, bu müstamel su kullanmak mekruhtur.

Buna mukabil, diğer üç mezhebe göre, bu su temizdir, fakat temizleyici değildir, yani abdest ve gusülde kullanılmaz. Çünkü zaten kullanılmış sudur. (bk. el-Mavsuatu’l-Fıkhıyetu’l-Kuveytiyye, 4/20; ayrıca bk. V. Zuhayli, el-Fıkhu’l-İslami, 1/235-237)

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
Okunma sayısı : 1.000+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun