Kıyamet günü ne hakkında karar verilecek?
“Anlaşmazlığa düştüğünüz konularda son kararı kıyamet gününde Allah verecektir.” ayetinin anlamı ne?
- Kuran'ın bazı yerlerinde daha gördüm aynı ifadeyi. Kıyamet günü ne hakkında kararlar verilecek?
Değerli kardeşimiz,
Buradaki ihtilaf, Yahudi ve Hristiyanların İslam dinine aykırı olan inançlarıdır.
Soruda geçen ayet ile öncesindeki ayetin mealleri şöyledir:
Eğer seninle mücadele ederlerse de ki: "Allah, yapmakta olduğunuzu daha iyi bilmektedir."
"Hakkında ayrılığa düşüp durduğunuz şeyler konusunda, kıyamet günü Allah aranızda hüküm verecektir."(1)
İlk ayette, Allah Teala’nın kuvvet ve kudretinin nişaneleri belirtildikten sonra, Ehl-i kitap olan Yahudi ve Hristiyanların dinî konularda Hz. Peygamber (asm) Efendimiz ile tartışmaması istenir. Eğer onlar Efendimizle mücadeleye girişecek olurlarsa onlara cevap olarak, "Allah Teala’nın, yaptıklarından ve söylediklerinden haberdar olduğu" ve "kıyamet gününde tartışıp durdukları konularda hükmünü vereceği" bildirilir.
Devamında ise, Allah Teala’nın ayetlerini açık olarak bildirdiği, bu ayetlerin okunmasından dolayı kâfirlerin hoşnutsuz olduğu ve onlara ceza olarak cehennem hazırlandığı zikredilir.
Buna göre, Ehl-i kitapla, özellikle dinî konularda, faydası olmayacak tartışmalara girmek doğru değildir. Ahiret aynı zamanda hak ve hakikatin tam olarak ortaya çıkacağı gündür.
- Kıyamet günü Fatiha suresinde “Din günü” olarak ifade edilmiştir. Demek ki, dünyada vahiy yoluyla gelen emir ve yasaklara riayet edilip edilmediğine bakılır. İhtilaf konusu ayetlerde farklılık göstermektedir. Hepsi de dinin birer parçası olan ilgili konularda insanlar arasında vuku bulan ihtilafın doğrusu belirtilir, hak ile batıl birbirinden ayrıştırılır. Haklılara mükâfat, haksızlara da ceza verilir.
Mesela:
a) Al-i İmran suresindeki ihtilaf, Hz. İsa hakkında yapılan tartışmayı / teslis akidesini savunanlarla bunun doğru olmadığını savunanların düşüncelerini ifade etmektedir.(2)
b) Maide suresindeki ihtilaf(3) üç semavi dinin farklı şeriatlarının hükümlerinin hikmetini beyan eder. Ancak tevhid inancını zedeleyen değerlendirmelere karşı Kuran’ın kontrolü esas alınır, Hz. Muhammed’in (asm) Kuran’ın gösterdiği hakikatleri ortaya koyması tavsiye edilir. Ve kıyamet gününde tevhid inancından sapan fikirlerle tevhid üzerinde yürüyen düşünceler hakkında karar verilir. Böylece hak ile batıl birbirinden temyiz edilir, haklılara mükâfat, haksızlara da ceza verilir.(4)
c) Enam suresindeki ihtilaf(5) her türlü şirkin kendi aralarındaki ihtilafları ile bunların tevhidin inancıyla çelişen değerlendirmeler ihtilafıdır.(6)
Bütün bu ve benzeri ihtilafların hepsi dinin birer parçasıdır.
Kaynaklar:
1) Hac, 22/68, 69.
2) bk. Al-i İmran, 3/55-59 / Zemahşeri.
3) Maide, 5/48.
4) krş. İbnu’l-Cevzi, Zadu’l-Mesir.
5) Enam, 6/162-164.
6) krş. Fahreddin Razi...
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- 72 huri hadisinin sahihliği nedir?
- Hadise göre dedikodu haramların içine alınmamış mı?
- Enkaz altındaki bir çocuğa melekler yemek yedirebilir mi?
- Allah neden, müminler kıyamet gününü inkar etmek istiyorlar, demiştir?
- Helal bir şeyi kibirle yapmak onu haram eder mi?
- Kadın önce kocasına mı dua etmeli?
- Her kıtaya peygamber gönderilmiş midir? Neden peygamberlerin çoğu Arap yarımadasına gelmiştir de başka bir kıtaya gelmemiştir? O zamanlar diğer kıtalarda insanlar yaşamıyor muydu?
- Afganistan'a yazık oldu, anlamında bir hadis var mı?
- Allah, kulun amelini niçin kabul etmez?
- Kimse kimseyi nerelerde düşünmez?