İnsanların övgüsü de hoşuma gidiyor anlamında bir rivayet var mı?

Tarih: 12.02.2020 - 20:00 | Güncelleme:

Soru Detayı

Bir adam, ey Allah'ın resulü tasaddukta bulunuyor ya da herhangi bir iş yapıyorken Allah'ın rızasını gözetliyorum. Ancak insanların övgüsü de hoşuma gidiyor, dedi. Bunun üzerine Efendimiz adama Allah'a yemin olsun ki o içerisinde şirk bulunan hiçbir şeyi kabul etmez.

Cevap

Değerli kardeşimiz,

Tam sorudaki gibi bir hadis rivayeti bulamadık.

Ancak konuyla ilgili bir rivayet şöyledir:

Bir mümin Allah'ın Resulüne sordu:

- Ya Resulellah! Ben (Allah için) bir iş yapıyorum, fakat sonradan çevremdeki insanlar tarafından bu amelim öğreniliyor (ve övülüyor. Bu da) benim hoşuma gidiyor. (Ne buyurursunuz?)

- Bu durumda senin için gizlice yapılan bir hayırlı amelin sevabı ile açıktan yapılan bir güzel amelin sevabı olmak üzere iki türlü sevap vardır. (İbn Mace, Mace, Zühd, 25, no: 4226)

Niyet asıldır

Kişinin Allah'ın beğenisini kazanmak için yaptığı fakat insanlara duyurma amacını gütmediği amellerinin çeşitli vesilelerle insanlar tarafından duyurulması sonucu övülmesinden hoşnut olması tabiî bir durumdur.

Bunun riya ile bir ilgisi yoktur. Çünkü riya, Allah'ın rızasının kazanılacağı amellerin insanların takdirini elde etmek için yapılmasıdır.

Bu hadis, yapılan hayırlı bir şeyin başkası tarafından duyulması ve hayır sahibinin bundan hoşlanmasının sakıncalı olmadığına delalet eder. Hatta, hayır sahibinin teşvik ve gayreti olmaksızın başkası tarafından duyulması hayır sahibi için ikinci bir sevap vesilesidir.

Bilindiği gibi gizli ve açık her türlü hayrın Allah katında makbul olması için ihlas, yani sırf Allah rızası için yapılmış olması şarttır. Bu ihlas zedelenmedikten sonra hayrın açıktan yapılmasında bir sakınca yoktur. Bilakis başkasının hayra teşviki açısından sevap olur.

Hz. Peygamber aleyhissalatü vesselama soru soran zat, ihlaslı olarak yaptığı işin başkası tarafından duyulmasının o gibi hayra teşvik vesilesi olacağını umduğu için hoşlanmıştır. Yoksa bir takdir veya şöhret gibi dünyalık bir gaye için değildir.

Bu sebepledir ki hem gizli hayır yapma hem de açıktan hayır yapma sevabını kazanmış olur.

Demek ki, böyle bir kimse, amelini gizlice yapmasından dolayı bir birim sevap alacağı gibi, ameli iradesi dışında ortaya çıktığı ve insanlara olumlu bir örnek teşkil ettiği için de ayrıca bir birim daha sevap alacaktır.

Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet

Yazar:
Sorularla İslamiyet
Kategori:
Okunma sayısı : 100+
Yorum yapmak için giriş yapın veya kayıt olun