İnsanlara ancak veled-i zina mı azgınlık yapar?
“İnsanlara karşı ancak veled-i zinâ (bağy) azgınlık yapar. Zira onda bir damar vardır.”
- Bu hadis sahih mi; nasıl anlamalıyız?
Değerli kardeşimiz,
- Heysemi, ilgili hadisin senedinde meçhul bir ravi olduğunu bildirmek suretiyle rivayetin zayıf olduğuna işaret etmiştir.(1)
- Aslında rivayetin muhtevasının vakıa mutabık olmaması zayıf olduğunun açık delilidir. Zira, bu rivayete göre, azgınlık ve zulüm yapanlar sadece veled-i zina olanlardır. Halbuki azgınlık, haksızlık ve zulüm yapanlar arasında veled-i zina olmayan binlerce insan vardır.
- Bu hadisin, eğer sahih bir yönü varsa- bu durumda kötü olduğu Allah tarafından Peygamber Efendimize (asm) bildirilen belirli bir kişi hakkında olduğu, bu nedenle de genellemenin asla uygun olmayacağı söylenebilir.
Nitekim “Veled-i zinanın, üç kişinin en şerlisi olduğu” yönündeki hadis rivayeti de özel bir kişi hakkında söylenmiştir.
Hz. Aişe (r.anhâ) şöyle demiştir: Münafıklardan Hz. Peygambere eziyet eden bir adam vardı. Hz. Peygamber: “Kim beni bu adamdan kurtaracak?” diye sordu. Kendisine söz konusu kişinin veled-i zina olduğu söylendi. Bunun üzerine buyurdu ki: “O, üç kişinin en şerlisidir.”(2)
Bu kişi, mürtet olarak büyümüş ve böylece anne-babasından daha kötü hâle gelmiştir.(3) Anne-babası Müslüman olduğu halde, o Müslüman olmadığı için anne babasından daha kötü olmuştur.(4) Yoksa sadece veled-i zina olduğu gerekçesiyle kötü sayılmış değildir.(5)
İşte, Veled-i zinanın üç kişinin en şerlisi olduğu rivayetiyle ilgili yapılan bu ve benzeri açıklamalar, soruda geçen rivayet için de geçerlidir.
Burada önemli olan husus şudur:
Zinadan doğan çocuğun tahkir edilecek suçu yoktur; ancak takdir edilecek ve diğerlerine üstün tutulacak yönü ve başarısı da yoktur.
Ayrıca, İslam dininde; Hristiyanlıkta olduğu gibi atalardan miras alınan, “ezeli bir günah” akidesi yoktur. Kur'an'da şöyle buyurulmaktadır:
“... Kimse kimsenin günahını yüklenmez.” (İsrâ, 17/15),
“Kim zerre kadar hayır yaptı ise onu görür; kim zerre kadar şer yaptı ise onu görür.” (Zilzal, 99/7, 8) .
Bu önemli kuralı unutmamak gerekir.
Kaynaklar:
1) bk. Mecmau’z-Zevaid, 6/258.
2) Hakim, Müstedrek, Itk, 2/233-234.
3) Serahsî, Mebsût, 1/41.
4) Azimabâdî, Avnu’l-mabud, 10/360.
5) Ebû’l-Mehâsin Yusuf b. Musa el-Hanefî, el-Mutasar Mine’l-Muhtasar Min Müşkili’l-Âsâr I-II, Alemü’l-Kütub Beyrut, ty, 2/71.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
BENZER SORULAR
- Veledi zinayı azad etmek sakıncalı mı?
- “Hiçbir günahkâr başkasının günahını yüklenmez.” kaidesini açıklar mısınız?
- Suçun şahsiliği esastır, sözü ne anlama gelir?
- "Veled-i zina, üç şerlinin en şerlisidir." hadisini nasıl anlamalıyız?
- Veled-i zina, üç şerlinin en şerlisidir, diye bir hadis rivayet edilmektedir. Kimse kimsenin günahını yüklenmez, ayetine göre bu rivayeti nasıl yorumlamak gerekir?
- Zina sonucu doğan çocuğun evliya olma ihtimali var mı?
- ZINADAN DOĞAN ÇOCUĞUN NE SUÇU VARDIR KI, TAHKIR EDILIYOR VE BAZI HAKLARI KIŞITLANIYOR?
- VELED-İ ZİNA
- Hamile bir kadının ipe astığı çamaşırlara bakmak, çocuğu veled-i zina mı yapar?
- Annenin soy ismi kullanılabilir mi?